Kasvatustieteen kandiohjelman digiloikka: Uutta luova opettajankoulutus – Sulautuvat oppimisympäristöt

Kouluissa koetaan muutospaineita, kun opettajien pitää toteuttaa uusia opetussuunnitelmia, digiloikkaa ja ilmiölähtöisiä projekteja. Samaan aikaan pitää säästää rahaa ja resurssit pienenevät myös opettajankoulutuksessa. Meidän tiimimme kehittää uusia ratkaisuja näihin ongelmiin (Professori Kirsti Lonka, tohtorikoulutettavat Heidi Lammassaari ja Milla Kruskopf sekä Lauri Vaara TAT:sta). Ratkaisussamme yhdistyvät fyysiset ja digitaaliset tilat, erilaiset mobiilit ratkaisut sekä modernit pedagogiset teoriat.

Uutta luova opettajankoulutus – Sulautuvat oppimisympäristöt on OKM:n rahoittama hanke, jossa kehitetään kasvatuspsykologista tutkimusta hyödyntäen opettajien perus- ja täydennyskoulutukseen 5 opintopisteen opintokokonaisuus “Laaja-alainen osaaminen ja ilmiölähtöisten projektien toteuttaminen”, jonka avulla tulevat ja nykyiset opettajat oppivat paitsi hyödyntämään uusia oppimisympäristöjä, myös rakentamaan niitä itse. Kurssin käytyään opettajilla on entistä paremmat valmiudet opettaa uusien opetussuunnitelmien mukaisesti. Oppimisympäristöjä on tarkoitus oppia käyttämään mielekkäällä tavalla niin, että se tukee oppimisympäristön käyttäjien oppimista ja hyvinvointia.

Hankkeen kevään 2018 digiloikkamääräraha käytetään kurssin materiaalipankin kokoamiseen. Kuvaamme ja tuotamme ammattilaisten avustuksella eri tieteenalojen asiantuntijoiden kanssa videoklippejä ja materiaaleja, joita käytetään opetusmateriaalina kurssin virtuaalisessa oppimisympäristössä. Videoilla oppiaineiden asiantuntijoilla, opettajankouluttajilla ja hankkeen yhteistyökumppaneilla on mahdollisuus tuoda esiin omaa erityisosaamistaan kurssilla luotavia ilmiölähtöisiä oppimiskokonaisuuksia varten. Yhdessä tuottamamme materiaali toimii oppimisen ja opiskelun innostavana tukena niin, että varsinaisissa opetustilanteissa voidaan ensisijaisesti keskittyä arvokkaaseen, oppimiselle lisäarvoa tuottavaan kasvokkaiseen vuorovaikutukseen.

Alkuperäisen kirjoituksen aiheesta löydät täältä.