Uudet opiskelijat tulevat – opettaja, oletko valmis?

TIEDOTE: UUDET OPISKELIJAT TULEVAT – OPETTAJA, OLETKO VALMIS?

Syksyn uudet tutkinto-opiskelijat tutustutetaan Opintoni-sivuun kaikille opiskelijoille yhteisellä TVT-ajokortti -opintojaksolla. Opintoni-sivun kautta opiskelijoilla on suora pääsy niiden kurssien kurssisivuille, joille he ovat ilmoittautuneet. Tämä merkitsee sitä, että Opintoni-sivun käyttö tulee jatkossa huomattavasti laajenemaan.

Varsinkin fuksikurssien opettajien kannattaa ottaa kurssisivut käyttöön viimeistään heti lukukauden alussa. Minimissään kurssisivun käyttöönotto tarkoittaa sitä, että kurssisivulla kerrotaan, mistä kurssin materiaalit löytyvät. Jos kurssilla käytetään Moodlea, tallennetaan Moodle-alueen linkki kurssisivulle, josta kurssille ilmoittautuneet opiskelijat löytävät sen helposti. Uudella palvelulla pyritään vastaamaan opiskelijoiden toiveeseen siitä, että kaikilla kursseilla olisi jatkossa vain yksi pysyvä kotipaikka.

Kurssisivut on luotu automaattisesti vuoden 2016 alusta alkaen sitä mukaan kun uusia opetustapahtumia julkaistaan WebOodissa. Käytännössä kaikilla Oodissa julkaistuilla tulevan syksyn opetustapahtumilla on kurssisivu ja kurssin opettajalla tai opettajilla on kurssisivun muokkausoikeudet. Opettajat löytävät omat kurssisivunsa Opetukseni-sivulta.

Kurssin materiaalien lisäksi opiskelijat näkevät Opintoni-sivulla kurssiensa aikataulun sekä voivat lisätä luentotiedot omaan sähköiseen kalenteriinsa. Sama ominaisuus on tarjolla myös opettajille Opetukseni-sivulla. Opettajille aikataulussa näytetään opetusajat kaikilta niiltä opetustapahtumilta, joilla kyseinen opettaja on vastuuopettaja- tai luennoitsija-roolilla Oodissa. Tämä voi tarkoittaa myös sitä, että aikataulussa näkyy luentoja, joilla opettaja ei käytännössä opetakaan.

Lukujärjestysohjelma Optimen käyttöönoton odotetaan tuovan ratkaisun opettajien aikatauluongelmiin. Optimen käyttöönotto on laajentunut vuoden alussa käyttäytymistieteellisen tiedekunnan pilotin jälkeen Kumpulan ja Viikin kampuksille. Keskustakampuksen loput tiedekunnat ja lääketieteellinen tiedekunta ottavat Optimen käyttöön tammikuussa 2017.

Optimeen aikataulutiedot viedään opettajakohtaisesti: kukin opettaja kirjataan vain niille luennoille, joilla hän todella opettaa. Kun kaikkien opettajien opetustiedot löytyvät Optimesta, siirtyy Opetukseni-sivukin hakemaan opetustiedot sieltä Oodin sijaan. Siirtymäkauden aikana Optimea käyttävien tiedekuntien opettajat voivat halutessaan hakea opetustietonsa sähköiseen kalenteriinsa myös Optimesta Opintoni-sivun sijaan.

Optimen lisäksi vuonna 2017 otetaan käyttöön myös uusi opintohallinnon järjestelmä (nk. OTM), joka tulee vaiheittain korvaamaan Oodin. OTM:n käyttöönoton jälkeen Opintoni- ja Opetukseni-sivu hakee opetukseen liittyvät tiedot OTM:stä Oodin sijaan.

Teksti: Opetukseni-sivun tuoteomistaja Ulla Lehtonen