Vierailu LUT-yliopistossa

Helsingin yliopiston ja Digitalian väkeä kävi tutustumassa Mikkelin yliopistokeskuksen järjestämään tutustumismatkaan LUT-yliopistossa, Lappeenrannassa. Kiitokset järjestäjille, matka oli erittäin mielenkiintoinen ja herätti uusia ajatuksia.  Saimme katsauksen LUT-yliopiston tutkimukselliseen ja opetukselliseen tilanteeseen ja kuinka yliopisto, eri mittareilla, löytyykin ihan Suomen yliopistojen kärkikaartista.

Toiminta oli vireää, jota osoitti mm. suhteellisen tuoreelta kuulostava ViipuriLAB, joka ei nimestään huolimatta liity Viipurin alueeseen, vaan on kokoavana elementtinä tietyille tutkimussuunnille, vahvistaen sitten organisaatiota laajemmin.  Analytiikan hyödyntäminen ja eri päätöksiin johtavat reitit ovatkin nykyään kehityksen alla erilaisissa organisaatioissa, jotta muuttuva ympäristö ja sieltä tulevat signaalit osattaisiin ottaa huomioon päätöksenteossa ja linjauksissa.

Loppuhuipennuksena kävimme vielä tutustumassa LUT-yliopiston, J. Hyneman Center:n – protopajaan, jossa kurssien prototyyppejä voi rakennella. Saimme esittelyn labran mahdollisuuksiin, metalli-, puupajaan ja osaavaan henkilöstöön, joka auttaa opiskelijoita tarvittaessa. Huhtikuun lopussa on taas protopajan projektien esitelystä esittelypäivä, johon jäämme toivomaan etäyhteysmahdollisuutta.