Mikkelin Tieteen päivät 2019

Mikkelin yliopistokeskus järjesti tänä vuonna ensimmäistä kertaa “Mikkelin Tieteen päivät” 9.-13.4.2019.  Aiemmin vain Helsingissä olleen seminaarikavalkaadista tehtiin mikkeliläinen versio, aikomuksena tuoda tiedettä lähemmäksi eri sukupolvia. Luentoja järjestettiin eri puolilla Mikkeliä, mm. lukiossa, kirjastossa, ja tietysti itse yliopistokeskuksessa.

Puhujia oli monenlaisia, sekä humanisteja, että tietojenkäsittelijöitä, filosofeja ja kosmologeja ja aiheet yhtä moninaisia liikenteen kehityksestä , digitalisaation ja kuluttajan mahdollisuuksiin uudenlaisessa palveluympäristössä. Lisäksi myös viime vuoden Tieteenkesyttäjä junior voittaja kertoi opiskeluistaan Helsigin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa ja hän nostikin viime hetkien tuoreita teemoja esitellen, kysyen yleisölle mitkä niistä ovat indikaatio pysyvistä muutoksista.

Kaikilta esittäjiltä kysyttiin myös lukusuosituksia, joita löytää Mikkelin kirjaston erikoissivustolta ja kirjastossa valittuja kirjoja voi napata näyttelystä lainattavakseen. Hieno esimerkki lainausinnon kasvusta on Rantakylän koulun Iku-Turso , jossa lukuhirviö kasvoi lukemisen edetessä.

Vanhoja digitoituja kirjoja löytää myös digi.kansalliskirjasto.fi -palvelusta, valitse vain aineistolajiksi ‘kirjat’. Mahdollisesti jatkossa niistä tehdään myös aineistopaketteja tiedonlouhintaa varten, joten lainathan palautetta, jos sinulla olisi tarvetta tietynlaiselle aineistopaketille esim. kielen tai vuoden mukaan lajiteltuna.

P.S. Lauantaina 13.4. klo 12-15.30 Päämajatalossa on vielä Tieteen päivien tapahtuma, joten kipi kapi ohjelmaa tutkimaan, jos vielä askeleet eivät ole Tieteen päiville vieneet. Aina on mahdollista laajentaa omaa maailmanpiiriään ja löytää yllättäviä suosikkeja, oman piirin ulkopuolelta.