Ideoita ja vielä lisää ideoita

Viime kerralla saimme kotitehtäväksi haastatella ihmisiä, jotka kärsivät ongelmamme takia. Emme kuitenkaan voineet lähteä Etelän maihin haastattelemaan ihmisiä, jotka tulisivat kärsimään Siemenpuun rahoituksen vähenemisestä, joten toteutimme e-lomakkeen kautta pienen kyselytutkimuksen kehitysyhteistyöstä. Kysely lähettiin Helsingin yliopiston opiskelijoiden ja opettajien sähköpostilistoille, ja vastauksia tuli kaiken kaikkiaan 131 kappaletta. Kysely valotti ihmisten mielipiteitä kehitysyhteistyöstä ja Siemenpuu- säätiön tunnettuudesta. Tämän pienen tutkimuksen myötä saimme tukea omille epäilyksillemme, että Siemenpuu-säätiötä ei juuri kentällä tunneta ja toisaalta sen, että moni olisi valmis tehokkaan kehitysyhteistyön tukemiseen.

Kurssitapaamisen loppupuolen käytimme jälleen ratkaisujen ideointiin. Tällä kertaa meitä kannustettiin heittämään itsekritiikki kokonaan sivuun ja kirjoittamaan muun muassa oudoimmat ja hassuimmat ideat post-it lapuille.

Saimme myös pohdiskeltavaksi toisen ryhmän ongelman ja auttaa heitä keksimään uusia ratkaisuja. Oli vaikeaa keksiä uusia ideoita toisten ongelmaan, johon ei ollut tutustunut lainkaan. Homma toimi niin, että kun yksi henkilö oli kirjoittanut viisi ideaa, paperi siirtyi seuraavalle henkilölle ja ideaa oli tarkoitus jatkojalostaa. Paperit ja ideat kiersivät pöytiä pitkin, ja jokainen sai inspiroitua toisesta. Olimme ikään kuin ideaketjussa, joka kehitti luovuutta ja ideointiprosessia kokonaisuudessaan. (Paitsi se kohta, kun luin keinolima, vaikka siinä lukikin keinoliha!) Päivän aikana syntyi paljon uusia ja hyviäkin ratkaisuehdotuksia kaikille ryhmille ideointiyhteistyön parissa. Vaikeinta oli saada paperille konkreettinen ratkaisu, sillä kokonaisvaltaisia ja teoreettisia ideoita tuli hyvinkin paljon.

Lopuksi sijoitimme uudet ja vanhat ideat vielä yhdelle isolle paperiarkille, idean vetovoimaisuuden ja toteuttamiskelpoisuuden mukaan. Lopputulos herätti ryhmässämme suurta hilpeyttä (ja epätoivoa), sillä ainakin meidän ideakarttamme keskikohta pursuili post-it-lappuja sekalaisessa järjestyksessä. Parhaimpina pitämämme ideat kuitenkin erottuvat. Seuraavalla kerralla meidän on tarkoitus esitellä ratkaisuehdotuksia kumppaneillemme.

Ryhmä Valaat