Kiinnostaako web-sovelluskehitys, tietoturva tai tekoäly? Avoimet verkkokurssit paikkaavat it-alan osaajavajetta

Yritykset tarvitsevat kipeästi lisää ammattitaitoisia koodareita. Ohjelmistoalan ammattilaisille tuleekin tarjota riittävästi koulutusta, joka parantaa heidän osaamistaan uusimmissa ohjelmistotekniikan menetelmissä.

Teknologiateollisuuden viimevuotisen selvityksen mukaan teknologiateollisuuden yritykset tarvitsevat vuoteen 2021 mennessä jopa 11 400 uutta ICT- ja ohjelmistoalan osaajaa. Myös muiden alojen ammattilaisille tulee tarjota perustaidot tekoälyssä ja tietoturvassa.

Helsingin yliopisto tarjoaa jo laadukasta ohjelmistoalan koulutusta, mutta miten se riittää kaikille, kun aikaa on vain pari vuotta? Ja toisinpäin, miten saamme riittävästi ihmisiä kiinnostumaan tästä  koulutuksesta? Tähän haasteeseen vastaa opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama Flexible Study Modules in Software Engineering and ICT (FMSEI) -projekti.

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen osasto on jo aiemmin tarttunut tähän haasteeseen kehittämällä avointa verkko-opetusta yhteistyössä Avoimen yliopiston kanssa. Yhteistyöstä ovat syntyneet esimerkiksi niin kutsutut DEFA-opinnot, eli kaikille avoimet tietojenkäsittelyn ja ohjelmoinnin peruskurssit. Kokonaisuus toimii myös yhtenä hakuväylänä tietojenkäsittelytieteen perustutkinto-opinnoille.

Uudessa FMSEI-projektissa laajennamme huomattavasti Avoimen yliopiston kautta saatavaa ilmaista opiskelutarjontaamme. Osan koulutuksesta toteutamme yhteistyössä alan yritysten kanssa. Verkkosovellusten kehittämiseen keskittyvä “Pilvipohjaiset Web-sovellukset” -kurssikokonaisuus on tietojenkäsittelytieteen perusopintojen päälle rakentuvaa, syventävää koodarikoulutusta. Tähän kokonaisuuteen kuuluvista kursseista Fullstack-ohjelmointikoulutus on saanut mukaan jo 41 yritystä, jotka ovat antaneet myös lupauksen kutsua kaikki koulutuksen suorittaneet työhaastatteluun. Yritykset osallistuvat myös koulutuksen sisältöjen suunnitteluun ja toteutukseen.

Ohjelmistoalan osaajapulaa helpottamaan Helsingin yliopisto tarjoaa myös muiden alojen ammattilaisille tekoälyn sekä tietoturvan perustaidot ilmaisina opintoina Avoimen yliopiston kautta. Näiden aiheiden perusteisiin kouluttavat uudet kaikille avoimet opiskelupaketit “Tekoäly ja Datatiede” sekä “Tietoturva”. Kokonaisuuksien peruskurssit voi suorittaa ilman tietojenkäsittelytieteen perusopintoja ja ne sopivat myös muiden alojen ammattilaisille. Tähän mennessä yksittäisille kursseille, kuten Reaktorin kanssa yhteistyössä tehdylle Elements of AI:lle, on osallistunut jo yli 170 000 opiskelijaa. Aika on selkeästi oikea, ja tarve yleistajuiselle tekoälykoulutukselle suuri.

Näiden uusien, kaikille avoimien ja ilmaisten verkkokurssien ensisijainen tavoite on kehittää ohjelmisto- ja ICT-alan ammattilaisten ohjelmisto-osaamista tavalla, josta on heille hyötyä käytännön työelämässä. Lisäksi tavoitteemme on parantaa koko kansan digiosaamista tarjoamalla perustaitoja tekoälystä ja tietoturvasta.

Lisätietoja antavat projektikoordinaattori Hilu Kangas-Ranta ja Prof. Keijo Heljanko (etunimi.sukunimi@helsinki.fi)