Data Science and Computer Science MSc programmes receive record numbers of applications

The University of Helsinki received 4700 applications to its master’s programmes in the call that closed on Jan 10th, 2020. This is an increase of over 20% over the previous year.

Two of the three most popular programmes of the university are in the Faculty of Science: MSc in Data Science is #1, tied with MSc in Environmental Change and Global Sustainability with 355 applications each, while MSc in Computer Science is #3 with 269 applications. In 2019, the numbers of applicants were 278 and 225, respectively, so the increase has been 28% and 20%, respectively. Continue reading

Matematiikan opetusta vai yliopistopedagogiikkaa?

Osallistuin syksyllä Euroopan kasvatustieteellisen tutkimusseuran (The European Educational Research Association, EERA) järjestämään The European Conference on Educational Research (ECER) -konferenssiin Hampurissa Saksassa. Konferenssiohjelman yli kahdentuhannen esityksen joukkoon mahtui myös minun kaksi esitelmääni. Continue reading

Juha Oikkosen juhlaseminaari 25.-26.10.

Briefly in English: see Professor Juha Oikkonen’s Honorary Conference Gathered Mathematics Educators

Lokakuun viimeisen viikon lopulla matematiikan opetuksen tutkimusryhmä järjesti professori Juha Oikkosen elämäntyön kunniaksi juhlaseminaarin. Juha on toiminut pitkään matematiikan ja tilastotieteen osastolla aineenopettajakoulutuksen vastuuhenkilönä sekä korkeakouluopetuksen uudistajana. Hänellä on ollut merkittävä rooli myös Ylioppilastutkintolautakunnassa.

Seminaarissa kuultiin kolme tieteellistä esitelmää sekä lukuisia juhlatervehdyksiä, jotka toivat esiin Juhan työn eri puolia. Lisäksi järjestettiin kaksi vuorovaikutteista työpajaa. Ulkomaisena vieraana seminaariin oli kutsuttu matematiikan korkeakouluopetuksen professori Elena Nardi East Anglian yliopistosta. Continue reading

Professor Juha Oikkonen’s Honorary Conference Gathered Mathematics Educators

On October 25-26, 2019, an honorary conference celebrating professor Juha Oikkonen’s prominent work in the field of Mathematics Education was held in Kumpula Campus. The conference was organized in connection with the annual meeting of Finnish Mathematics and Science Education Research Association.

Juha Oikkonen is well known figure and actor in the Finnish mathematics education field. He has developed mathematics teaching at the University of Helsinki towards more student centered direction which has, for example, improved the number of degrees. He has put a lot of effort to teacher education and is also working in the Finnish matriculation examination board. Many Finnish mathematicians, mathematics educators, and students respect Juha’s inspiring and often very concrete approach to teaching mathematics.

Subscribe to email updates from this blog
Follow us on Twitter: @edu_kumpula

Women constitute 29% of staff in the Faculty of Science

Our recent post about the gender distribution of students in the Faculty of Science (45% of women among new students) raised questions about the gender distribution of the staff. Per popular request: overall, the distribution is 29%/71% between women/men.

Fraction of women in major staff groups:

  • Research and Teaching Assistants: 35% (78/144 female/male)
  • Laboratory staff and Research Coordinators: 33% (31/62)
  • PhD students: 31% (100/223)
  • Postdocs: 26% (50/140)
  • University Lecturers and Teachers: 32% (28/60)
  • University Researchers: 22% (22/79)
  • Assistant and Associate Professors: 32% (13/28)
  • Professors and Research Directors: 16% (15/77)

Continue reading

Faculty of Science has a strong gender balance in students

Against some popular impressions, the Faculty of Science has the most balanced gender distribution among students in the whole University of Helsinki. In 2019, 45% of new students admitted to the BSc programmes of the faculty were women (314 out of 703). The Faculty of Science wins this competition with a clear margin: the next faculties, Law and Theology, both admitted 37% men. Continue reading

(Oma)opettajien vertaistyönohjaus – Peer Group for Teachers (Academic Mentors) on 25.10.2019

[FI] Mikä on roolini omaopettajana? Miten kohtaan haastavia vuorovaikutustilanteita? Minkälaisia hyviä käytänteitä tiedekunnassa on omaopettajien tueksi?

[EN] What is my role as an Academic Mentor? Difficulties to communicate with students – how to deal with that? What best practices have others used in Academic Mentoring?

Welcome to a peer support event on Fri 25.10.2019 at 12-14! Continue reading

Epäorgaanisen kvalitatiivisen analyysin opetuksen digitointi

Epäorgaanisen kvalitatiivisen analyysin opetuksen ohjeisto ja epäorgaanisen reaktio-opin tietoaineisto muutetaan kemian kandiohjelman digiloikka–projektin puitteissa sähköiseen muotoon eli se digitoidaan html-selaimella luettavaksi hypertekstiksi. Continue reading

CS-osaston uuden henkilökunnan esittäytyminen – CS department’s new staff presentations

Tietojenkäsittelytieteen osasto (CS) on saanut paljon uusia opettajia. Osaston opiskelijat järjestävät opiskelijoille ja henkilökunnalle yhteisen tutustumistilaisuuden 1.10.

The Department of Computer Science has lots of new teachers. CS students organise an event on Oct 1st to bring new and old staff and students together. Continue reading

Kokemuksia uudesta arviointitavasta matematiikan yliopistokurssilla

”Tämä oli minulle normaalia matematiikan suorittamista huomattavasti motivoivampaa”

Matemaattisten tieteiden kandiohjelman peruskurssille Johdatus yliopistomatematiikkaan suunniteltiin keväällä 2018 kokonaan uusi arviointitapa. Kurssikoe korvattiin jatkuvalla arvioinnilla ja projektityyppisellä lopputehtävällä. Arviointi toimii hyvin ja se on saanut hyvää palautetta opiskelijoilta. Voit lukea lisää matematiikan opetuksen kehittäjien Kumpula opettaa -blogista:

https://blogs.helsinki.fi/kumpulaopettaa/2019/06/12/kokemuksia-uudesta-arviointitavasta-matematiikan-yliopistokurssilla/

Kiinnostaako web-sovelluskehitys, tietoturva tai tekoäly? Avoimet verkkokurssit paikkaavat it-alan osaajavajetta

Yritykset tarvitsevat kipeästi lisää ammattitaitoisia koodareita. Ohjelmistoalan ammattilaisille tuleekin tarjota riittävästi koulutusta, joka parantaa heidän osaamistaan uusimmissa ohjelmistotekniikan menetelmissä. Continue reading

How to take International Students better in to the community

[ENG] The Faculty of Science is facing a new era with the International Students during fall 2019, when the Bachelor’s Programme in Science starts. There has already been an increasing number of International Students at the Kumpula Campus, so supporting them becomes all more important. Continue reading

Osaamistavoitetyöpaja 16.5.2019

Vielä ehdit mukaan osaamistavoitetyöpajaan torstaina 16.5. klo 14-16 Exactumin salissa C323.

Tule kuulemaan ja keskustelemaan osaamistavoitteista ja opiskelijoiden itsearvioinnista sekä laatimaan arviointimatriiseja yhdessä Kumpulan kampuksen muiden opettajien kanssa! Pedagogiset yliopistonlehtorit Jokke  Häsä ja Liisa Myyry sekä yliopistonlehtori Johanna Rämö antavat  käytännön vinkkejä osaamistavoitteiden määrittelystä sekä itsearvioinnin  toteuttamisesta. Continue reading

[FI] Yliopistopedagogiikan kursseja Kumpulassa ja muilla kampuksilla [SE] Kurser i universitetspedagogik också på svenska [EN] Several courses in University Pedagogy offered in English

[FI] Tulevana lukuvuonna on runsaasti yliopistopedagogiikan kurssitarjontaa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
[SE] Kurser i universitetspedagogik har nu publicerats, two på svenska.
[EN] Four courses in University Pedagogy offered in English next autumn.

Continue reading

Teaching and studying in a multilingual environment – Case of the new Bachelor’s programme in the Faculty of Science

English is emerging as the lingua franca of both university teaching and communication. The University of Helsinki acknowledges its obligation to protect national languages, but simultaneously actively promotes the use of English as an asset in the increasingly international and multicultural operational environment. The new Bachelor in Science programme, starting in Autumn 2019, is a good example of the practical ways in which the demand for teaching and learning in English is addressed. Continue reading