Viides

Lentokenttiä, kouluja ja erilaisia vyöhykkeitä. Toistoja ja oppimista.

Viidennellä kurssikerralla palasimme edellisellä viikolla digitoituun aineistoon Pornaisten alueelta ja harjoittelimme QGISin bufferointityökalun käyttöä. Pornaisten jälkeen jatkoimme bufferoinnin kanssa käsittelemällä Malmin ja Helsinki-Vantaan lentokenttiin liittyvää meluaineistoa, väestödataa pääkaupunkiseudulta ja itsenäistehtävänä kartoitin Helsingin yhtenäiskoulun oppilaaksiottoalueen tietoja. Koostin kurssin tehtävien vastaukset yhteen taulukkoon tänne:taulukko_viikko5.

Kurssikerran uusi anti olikin juuri bufferoinnissa eli erilaisten vyöhykkeiden tarkkailussa ja tilastojen laskennassa. Muutoin viidennellä kerralla tarkoitus oli muistella jo tähän mennessä opittua ja kertailla vanhojen QGIS-työkalujen käyttöä. Koen itse tällä hetkellä olevani edelleen kovin alussa QGISin kanssa, mutta edistystä on totta kai myös tapahtunut. Osaan ainakin luontevasti tuoda erilaista dataa paikkatieto-ohjelmaan, osaan operoida attribuuttitaulukkojen kanssa ja visualisoida kartoilta löytyvän datan suht koht validiksi kartaksi. Varmuutta toimintojen käyttöön tulee vain kokeilemalla ja toistamalla työvaiheita. Toiston tärkeyttä korostivat myös esimerkiksi Pihla Haapalo ja Samu Vilenius pohtiessaan omaa oppimistaan blogeissaan. Lisäksi olen kokenut myös korvaamattomaksi avuksi kanssakurssilaisten kanssa QGIS-luokissa yhdessä tuskailun, testailun ja useimmiten myös lopulta ainakin oikeaan suuntaan päin saadun tuloksen tuottamisen.

Kurssikerran uutta asiaa eli puskurivyöhykettä käsittelimme tunnilla lähinnä Suomen skaalassa. Globaalisti puskurivyöhykeittä voisi käyttää esimerkiksi erilaisten tulivuoren purkausten vaikutusalueidenn laskemiseen tai vaikkapa sota-alueilla lentoreittien suunnittelussa laskemalla pitkänkantaman aseiden puskurivyöhykkeitä.

Lähteet:

Haapalo, P. Kädet ilmaan.(Kurssikerta 5) Luettu 17.2.2020

Vilenius, S. Kurssikerta 5- Sh*t just got real. (Kurssikerta 5) Luettu 17.2.2020

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *