Kohti kevättä – uskaltaako promootioon ilmoittautua?

Promootion hengestä ei haluta tinkiä

Vuosi sitten tuskin moni olisi osannut ennustaa, kuinka vaikeasti ennustettava koronatilanne olisi alkuvuodesta. Kun ilmoittautumisaikaa on jäljellä enää vain muutama viikko, on toimikunnalla kuitenkin selvä näkemys promootion järjestämisestä.

“Järjestelyjä jatketaan täysimittaisen lähitapahtuman pohjalta”, sanoo vapaaehtoisista koostuvan toimikunnan puheenjohtaja, gratisti Anna-Liisa Koskinen.

Tämä tarkoittaa, että kaikkien promootion osatapahtumien valmistelut ovat jo täydessä vauhdissa. Toimikunta keskustelee yhdessä yliopiston koronalinjoista päättävien tilannekeskuksien kanssa siitä, millaisten varotoimien avulla tilaisuuksien koronaturvallisuutta voisi parantaa. Täysimittaisesta promootiokokemuksesta toimikunta ei kuitenkaan halua tinkiä.

“Promootion siirtäminen osittain tai kokonaan etätapahtumaksi ei ole toimikunnalle vaihtoehto”, Koskinen lisää.

Viimeisen kahden vuoden aikana moni on kokenut kyllästymistä etätapahtumiin, eivätkä ne tarjoa samanlaista yhteisöllistä kokemusta kuin lähitapahtumat. Koskinen muistuttaakin, että promootio on ainutkertainen tapa juhlia omaa tutkintoa upeissa puitteissa yliopistoyhteisön kanssa.

“Kaikki valmistuneet ovat yhtä tärkeitä. Emme koe osallistujiemme kannalta mielekkääksi, että tarjoaisimme tällä kertaa vain osittaisen kokemuksen ilman arvokkaita juhlapaikkoja ja promootion iloista henkeä”, Koskinen toteaa.

Järjestelyissä noudatetaan viranomaisten ohjeita

Epidemian seuraavien kuukausien kehityksestä on esitetty lukuisia eri arvioita. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä sosiaali- ja terveysministeriö arvioivat tuoreimmassa koronakatsauksessaan, että omikron-aallon huippu voisi olla jo ohi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella. Viimeisen kahden vuoden kokemukset ovat kuitenkin opettaneet, että korona voi vielä yllättää.

“Noudatamme järjestelyissä viranomaisten ohjeita ja yliopiston tilannekeskuksien päätöksiä. On tietysti mahdollista, että promootio joudutaan vielä perumaan, vaikkemme tätä missään nimessä toivo”, Koskinen sanoo.

Perumisen tapauksessa jo maksetut osallistumismaksut palautetaan yliopiston toimesta osallistujille. Halua ja uskoa toimikunnalla kuitenkin vielä riittää.

“Promootiokokemus on lopulta kaiken sen työn arvoinen”, Koskinen muistuttaa lopuksi.

Ilmoittautuminen kevään promootioon on auki 7.3. klo 23.59 asti. Lue lisää.