Mot våren – vågar man anmäla sig till promotionen?

Man vill inte göra avkall på promotionsstämningen

För ett år sedan var det knappt någon som skulle ha kunnat förutse hur svårt det blev att förutse coronasituationen under början av året. Nu när det finns bara ett par veckor anmälningstid kvar så har kommittén en tydlig uppfattning om arrangemanget av promotionen.

“Vi fortsätter arrangemanget utgående från ett fullständigt närevenemang”, säger ordförande för kommittén som består av frivilliga, gratist Anna-Liisa Koskinen.

Detta betyder att förberedelserna för promotionens alla olika delevenemang är redan i full gång. Kommittén diskuterar tillsammans med universitetets lägescentraler som bestämmer coronalinjerna hurdana försiktighetsåtgärder kan hjälpa förbättra hälsosäkerheten under tillställningarna. Kommittén vill inte ändå inte göra avkall på en fullständig promotionsupplevelse.

“Att göra promotionen ett partiellt eller helt distansevenemang är inte ett alternativ för kommittén”, tillägger Koskinen.

Under de senaste två åren har många blivit trötta på distansevenemang och de erbjuder inte en likadan gemensam upplevelse som närevenemang. Koskinen påminner om att promotionen är ett unikt sätt att fira den egna examen i praktfulla omständigheter med universitetsgemenskapen.

“Alla utexaminerade är lika viktiga. Vi tycker inte att det är ändamålsenligt för deltagarna att denna gång erbjuda endast en partiell upplevelse utan värdefulla festlokaler och promotionens glädjefulla anda”, säger Koskinen.

Man följer myndigheternas instruktioner vid arrangemanget

Man har gett ett stort antal uppskattningar om hur epidemin kommer att utvecklas under de kommande månaderna. Institutet för hälsa och välfärd samt social- och hälsovårdministeriet uppskattar i sin senaste coronaöversikt att omircronvågen redan kanske är förbi i Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt. Erfarenheten under de sista två åren har ändå lärt oss att coronan kan ännu överraska.

“Vid arrangemanget följer vi myndigheternas anvisningar och universitetets lägescentralers beslut. Det är naturligt möjligt att promotionen måste ännu inställas fastän vi på intet vis önskar det”, säger Koskinen.

Ifall promotionen inställs kommer de redan betalda deltagaravgifterna återbetalas av universitetet till deltagarna. Kommittén har ändå mycket vilja och tro.

“Slutligen är promotionsupplevelsen värt allt arbete det tar”, påminner Koskinen till slut.

Anmälningen till vårens promotion är öppen tills den 7 mars kl. 23.59. Läs mer.