Tervetuloa ja tanssiaikataulut

Arvon promovendi tai avec,

lämpimästi tervetuloa filosofisen tiedekunnan promootioon 2022!

Vaikka kevät on vasta aluillaan, toukokuu ja promootiojuhlallisuudet lähestyvät nopeasti. Olethan tutustunut promootion nettisivuilla promootion osatapahtumiin ja merkinnyt ne kalenteriisi. Maisterifranseesiin osallistuville suunnatut tanssiharjoitukset alkavat maaliskuun lopussa, joten erityisesti maisteripromovendien on hyvä tutustua tanssiharjoitusten aikatauluun ja ohjeistukseen, joka löytyy viestin lopusta.

Promootiossa on tarkat pukeutumisohjeet, joihin pyydämme tutustumaan huolellisesti ja hyvissä ajoin promootion internetsivuilla. Sivuille on koottu ohjeet niin promovendien, avecien kuin vieraiden pukeutumisesta kuhunkin promootiotilaisuuteen sekä yleisiä ohjeita, jotka tulee ottaa huomioon.

Lisätietoja promootiosta saa osoitteesta fil-promootio.helsinki.fi. Promootioon liittyviä kysymyksiä voi tarvittaessa lähettää promootiotoimikunnan sähköpostiosoitteeseen fil-promootio@helsinki.fi. Promootiokanslia aukeaa 14.3. ja palvelee toukokuun loppuun asti. Promootiokanslia sijaitsee yliopiston Porthania-rakennuksen (Yliopistonkatu 3) huoneessa 221. Tarkistathan tarkemmat tiedot kanslian aukioloajoista promootion internetsivuilta.

Voit seurata promootiota myös Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä, kaikissa käyttäjätunnuksella @Fil-Promootio.

Jos olet osallistumassa promootioon avecin kanssa, niin välitäthän oheiset tiedot myös hänelle.

Keväisin terveisin,

Promootiotoimikunta 2022

—-

LISÄTIETOA TANSSIHARJOITUKSISTA

KUKA: Franseesiin osallistuvat maisteripromovendit ja heidän avecinsa. Yleisiin harjoituksiin osallistuvat myös tohtoripromovendit aveceineen. Kenraaliharjoitus kaikille esitettäviin tansseihin osallistuville.

MILLOIN: Maaliskuussa, huhtikuussa ja toukokuussa 2022 (kts. tarkemmat aikataulut).

MISSÄ: Otaniemen Unisport (Otaranta 6, Espoo) sekä Grundskolan Norsen (Unioninkatu 2, Helsinki).

Promootiotanssiaisissa tanssitaan akateemisia tansseja, joiden lisäksi esitettävinä kuviotansseina ovat maisterifranseesi ja tohtoripoloneesi, joihin maisteri- ja tohtoripromovendien aveceineen on mahdollista osallistua. Riemumaisterit ja riemutohtorit eivät osallistu näihin tansseihin. Franseesiin osallistujille järjestetään harjoitukset, joihin osallistuminen on alla esitetyllä tavalla pakollista.

Tohtorit harjoittelevat omaa poloneesiaan kenraaliharjoituspäivänä, jota ennen on mahdollista tulla harjoittelemaan muita akateemisia tansseja.

Niille promovendeille ja muille promootion osallistujille, jotka eivät osallistu maisterifranseesiin tai tohtoripoloneesiin pidetään yleiset tanssiharjoitukset, joissa harjoitellaan tanssiaisissa tanssittavia akateemisia tansseja. Näihin tanssiharjoituksiin osallistuminen on vapaaehtoista.

Franseesiharjoitukset

Franseesi on nuorten maistereiden oma seitsemän vuoron näytöstanssi, johon osallistuminen edellyttää sitoutumista kaikkiin harjoituksiin. Pari ei voi olla pois yksistäkään harjoituksista, toinen parin jäsenistä voi olla pakottavasta syystä kerran pois. Koska parit tanssivat vastakkain, tekee vastaparin puuttuminen harjoittelun erittäin hankalaksi, samoin kesken poisjääminen pudottaa automaattisesti vastaparin pois koko franseesista. Ensimmäiseen harjoituskertaan on osallistuttava päästäkseen mukaan tanssiin. Franseesin harjoituksiin yhdistetään myös muiden juhlatanssien harjoitukset, joten yleisiä harjoituksia franseesiin osallistujat eivät tarvitse.

Franseesiharjoitukset pidetään Grundskolan Norsenissa osoitteessa Unioninkatu 2. Harjoitukset pidetään koulun yläsalissa.

To 24.03.2022 17:00 – 19:00
To 31.03.2022 17:00 – 19:00
To 07.04.2022 17:00 – 19:00
To 21.04.2022 17:00 – 19:00
To 28.04.2022 17:00 – 19:00
To 05.05.2022 17:00 – 19:00
To 12.05.2022 17:00 – 19:00
To 19.05.2022 17:00 – 19:00
Huomioithan, että torstaina 14.4. ei ole franseesiharjoituksia.

Ota tanssiharjoituksiin mukaan sisätossut, vasta kenraaliharjoituksessa käytetään korkokenkiä. Pitkä hame luo lisää tanssiaistunnelmaa.

Kenraaliharjoitus

Esitettäviin tansseihin osallistuville pakollinen kenraaliharjoitus pidetään Vanhalla ylioppilastalolla (Mannerheimintie 3)  tiistaina 24.5. klo 17-21.

Poloneesin ja franseesin pukeutuminen

Esitettävien tanssien kohdalla on hyvä huomioida, että tohtoripoloneesissa parin molempien osapuolien tulee olla pukeutuneita tohtorien väriin mustaan. Jos tohtoripromovendin avec pukeutuu promootiossa valkoiseen (ks. pukeutumisohjeet), on hänen vaihdettava tohtoripoloneesia varten mustaan asuun. Jos poloneesin tanssipari on maisteripromovendi, tulee hänen riisua seppeleensä poloneesin ajaksi.

Maisterifranseesi on tanssi, jonka visuaalinen idea perustuu mustaan ja valkoiseen pukeutuneiden tanssijoiden muodostamiin kuvioihin. Franseesiin voi osallistua ainoastaan pari, jossa toinen osapuoli on pukeutunut frakkiin ja toinen valkoiseen pukuun. Jos pukeudut avecisi kanssa promootiossa samaan väriin (ks. pukeutumisohjeet), täytyy toisen parista vaihtaa asua maisterifranseesia varten.

Frakkiin pukeutunut tohtoripromovendi voi osallistua maisteripromovendin parina franseesiin, mutta hänen tulee jättää tohtorin arvomerkit tanssin ajaksi pois. Värillisiin pukuihin pukeutuneet eivät voi osallistua tohtoripoloneesiin tai maisterifranseesiin, mutta muihin tansseihin on mahdollista osallistua.

Yleiset tanssiharjoitukset

Yleiset tanssiharjoitukset järjestetään su 8.5. klo 13-16 sekä su 15.5. klo 12-15. Harjoitukset pidetään Otaniemen Unisportin tiloissa osoitteessa Otaranta 6, Espoo. Tanssiharjoituksiin ei tarvitse paria. Molemmat tanssiharjoitukset ovat vapaaehtoisia.