Uusi Fiskmö-foorumi avattu

Olemme luoneet Slack-viestintäpalveluun Fiskmö-foorumi-keskustelualustan. Siellä voi keskustella muun muassa Fiskmö-konsortiosta, jonka tavoitteina ovat suomi–ruotsi- ja suomi–englanti-kääntämisen tehostaminen sekä kieliresurssien jakamisen edistäminen Suomessa.

Fiskmö-foorumilla jaetaan tietoja ja kokemuksia sekä tehdään yhteistyötä eri organisaatioiden (toimijoiden) välillä. Foorumilla on useita erilaisia kanavia, muun muassa erilliset kanavat suomi–ruotsi- ja suomi–englanti-kääntämiselle. Teknisen tuen kanavalla tarjotaan Fiskmö-konekääntimeen liittyvää teknistä tukea. Fiskmö-foorumi on tarkoitettu kääntäjille, muulle käännösosastojen henkilökunnalle ja kaikille käännöstekstien parissa työskenteleville sekä konekääntämisestä kiinnostuneille. Jos haluat liittyä Fiskmö-foorumiin, lähetä liittymispyyntö osoitteeseen fiskmo-project(at)helsinki.fi.

Fiskmön konekäännin

Julkaisimme ensimmäisen prototyypin julkisesta konekääntimestämme, joka kääntää skandinaavisia kieliä ja suomea. Käännin on koulutettu julkisilla dataseteillä. Autattehan meitä kehittämään konetta lähettämällä lisää dataa, jotta voimme kouluttaa konetta edelleen. Voitte toimittaa käännettyjä tiedostoja monissa tiedostomuodoissa tai lähettää käännettyjen nettisivujen URL-osoitteita. Kaikki apu otetaan ilolla vastaan!

Data on turvassa palvelimillamme, emmekä jaa mitään dataa edelleen ilman datan oikeuksienhaltijan erillistä suostumusta. Palkkiona datan lähettämisestä saatte virketasolla kohdistetut käännösmuistit niistä dokumenteista, joita lähetitte. Otattehan yhteyttä, mikäli teillä on mitään kysymyksiä. Myös palaute on tervetullutta.