Kaupunkiakatemian aamukahveilla ennätysmäärä osallistujia

IMG_4290

Kaupunkiakatemian aamukahvitilaisuudet houkuttelivat loka- ja marraskuussa Laiturille yhteensä yli sata osallistujaa noin kahdestakymmenestä organisaatiosta. Osallistujat edustivat useita yliopistoja, ammattikorkeakouluja, kaupunkeja, ministeriöitä sekä konsultti- ja arkkitehtitoimistoja.

Aamukahvien teemana oli 23.10. ”avoin data kaupungin palveluksessa”. Tilaisuuden aluksi projektipäällikkö Tanja Lahti puhui Helsinki Region Infosharen toiminnasta sekä Helsingin kaupungin datan avaamisen taustoista ja käytännöistä. Tämän jälkeen Helsingin kaupungin community manager Roberto Corsini kertoi esimerkkejä siitä, kuinka yritykset ovat hyödyntäneet ja jalostaneet avointa dataa. Helsingin yliopiston apulaisprofessori Tuuli Toivonen esitteli omaa saavutettavuuteen keskittyvää tutkimushankettaan. Hänen mukaansa tutkijat eivät ainoastaan hyödynnä avointa dataa, vaan myös avaavat oman analyysinsa työkaluja. Viimeisessä alustuksessa Helsingin kaupunkia edustanut hankevastaava Robert Eriksson kertoi 6 Aika -ohjelman teemoista ja rahoitushausta.

IMG_4311

Marraskuun aamukahveilla 20.11. keskusteltiin Helsingin yleiskaavasta ja kaupunkibulevardeista. Yleiskaavasuunnittelija Christina Suomi kertoi Helsingin kaupungin yleiskaavaprosessista ja kaupunkibulevardiajatuksesta. Aalto-yliopiston lehtori Tommy Lindgren esitteli käynnissä olevaa studiokurssia, jolla opiskelijat paneutuvat yleiskaavasuunnitelmaan ja kaupunkibulevardien vaikutuksiin Käpylän alueella. Yleisö keskusteli erityisesti siitä, kuinka tärkeää on kiinnittää huomiota käyttäjäkokemuksiin ja suunnitella kaupunkia kaupunkilaisia varten. Lopuksi tutkijatohtori Kati Vierikko Helsingin yliopistosta esitteli tutkimustuloksia viheralueiden merkityksestä kaupunkiympäristössä. Hän kyseenalaisti ajatuksen, jonka mukaan uusi yleiskaava johtaa viheralueiden vähenemiseen. Helsingin yleiskaavapäällikkö Rikhard Manninen myötäili Vierikon näkemystä. Hänen mukaansa Helsingin asukasmäärä kasvaa huomattavasti lähivuosina, minkä vuoksi asuinrakennuksia tarvitaan lisää. Kaupunkibulevardit kuitenkin tuovat uutta tiivistä rakentamista jo rakennetuille alueille, jolloin ympäröiviä viheralueita säästyy.

Aamukahvien diaesitykset ovat vapaasti katseltavissa täällä.

Kiitämme kaikkia aamukahvien osallistujia aktiivisesta keskustelusta ja rakentavasta palautteesta! Seuraavat Kaupunkiakatemian aamukahvit järjestetään Laiturilla tammikuussa 2016. Tilaisuudesta tiedotetaan Kaupunkiakatemian blogissa ja sosiaalisen median alustoilla, joten pysy kuulolla!