103. Kehitysmaatutkimuksen yhteiskuntatieteelliset perusteet (5op)

Tavoite

“Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat yhteiskuntatieteen keskeisiin käsitteisiin, teorioihin ja lähestymistapoihin, joiden avulla opiskelijat pystyvät tunnistamaan kehitysmaiden yhteiskunta-analyysissa tarvittavat keskeiset toimijat, rakenteet ja niiden väliset suhteet.”

Sisältö

“Jaksossa opiskelijat tutustuvat yhteiskunta-, politiikka-, kehitystalous- ja kulttuurintutkimuksen klassikkoihin ja myös uudempiin teorioihin, joita käytetään kehitysmaatutkimuksessa.”

Suoritustapa

“Jakso koostuu luennoista (6-8 t.), pienryhmätyöskentelystä ja seminaarista. Luennoissa esitetään kehitysmaatutkimuksen yhteiskuntatieteellisten perusteiden historialliset ja sisällölliset taustat. Luentojen jälkeen opiskelijat tutustuvat opettajan johdolla yhteiskuntatieteiden klassikkojen teksteihin ja myös erilaisiin yhteiskuntatieteellisiin teorioihin. Kurssin lopussa opiskelijat syventävät tietojansa joistakin teorioista tai lähestymistavoista tekemällä seminaarityön.”