Kansainvälisyys haastaa viestijät

Kansainvälisen toiminnan kehittämiseksi organisaatioissa tarvitaan suunnitelmallisuutta ja systemaattisuutta sekä yhteistä keskustelua kaikilla tasoilla. Viestinnän rooli johdon tukena on tärkeä. Näin voisi tiivistää Kansainvälisen organisaatioviestinnän –koulutuksiin toteutus_kuutioosallistuneiden viestinnän ammattilaisten kokemukset.

European Communication Monitor 2013 –kyselyyn vastanneista viestinnän ammattilaisista reilusti yli puolet koki kansainvälisen viestinnän olevan arkipäivää ja 73 % arvioi sen tärkeyden kasvavan työssään seuraavan kolmen vuoden aikana. Samaisen kyselyn tuloksista ilmenee myös, että vain 47% arvioi heidän organisaatiollaan olevan strateginen valmius vastata lisääntyvän kansainvälisyyden asettamiin haasteisiin.  Toisekseen organisaatioille ei riitä yksi viestintästrategia, vaan eri sidosryhmiä varten on oltava erilaiset viestintästrategiat, joissa on otettu huomioon myös some-sukupolvet. Organisaatiosta riippumatta (liiketoiminta)strategian ja viestinnän toisiinsa linkittäminen, somen haltuunottaminen ja luottamuksen rakentaminen nousevat kyselystä tärkeimpinä viestinnän tulevaisuuden kehittämiskohteina.

Tuntuvatko tulokset tutuilta, oletko miettinyt samoja kysymyksiä omassa työssäsi? Vastauksia kysymyksiin haemme taas maaliskuussa neljännen kerran järjestettävässä koulutuksessa.

Marita Parkkonen