HELDA tuo lukijoita yliopistolaisten tutkimuksille

Kirjaston kokoelmat ja palvelut muuttuvat enenevässä määrin sähköisiksi. Kuva: Tuomas Uusiheimo

Helsingin yliopiston digitaaliseen arkistoon Heldaan tallennettuja julkaisuja avattiin vuoden 2014 aikana huimat 3,6 miljoonaa kertaa.

Vuoden 2014 loppuun mennessä E-thesis palveluun oli tallennettu 5100 väitöskirjaa. E-thesisksessä julkaistaan Helsingin yliopiston opinnäytteitä digitaalisessa muodossa. Näitä tallennuksia avattiin viime vuonna yhteensä yli 1,1 miljoonaa kertaa. Vuonna 2013 väitöskirjoja oli palvelussa nelisen sataa vähemmän ja avauksia lähes 450 000 vähemmän.

E-thesis on osa Helsingin yliopiston digitaalista arkistoa, Heldaa, jonne on tallennettu noin 2600 artikkelia. Näitä julkaisuja avattiin viime vuonna lähes 210 000 kertaa. Kaikkiaan Heldaan tallennettuja julkaisuja avattiin viime vuonna noin 3,6 miljoonaa kertaa – kasvua edellisvuoteen verrattuna oli huimat 1,4 miljoonaa avausta.

Jokainen voi tutkailla myös itse Heldan käyttötilastoja. Lomakesivun kautta voi esimerkiksi selvittää, mitkä ovat viimeaikojen katsotuimmat väitöskirjat tai gradut.

Oman Heldaan tai E-thesikseen tallennetun artikkelin, väitöskirjan tai gradun käyttöä voi niin ikään seurata Heldasta. Artikkeli tai opinnäytetyö haetaan Heldasta ja metatietosivun alaosasta löytyy tietoa siitä, kuinka monta kertaa julkaisu on ladattu.

Lue lisää Helsingin yliopiston kirjaston tuoreesta vuosikertomuksesta: www.helsinki.fi/kirjastot/vuosikertomus2014

Eeva Peltonen

2 Replies to “HELDA tuo lukijoita yliopistolaisten tutkimuksille”

1. Hei, naurattaa tämä varmasti tahaton virhe ingressissä:
    “…avattiin vuoden 2014 aikana huimat 3,6 kertaa.”

1. Kiitos tarkkaavaisuudesta! Virhe on nyt korjattu.

Comments are closed.