EAHIL 2016 Sevillassa: Yhteistyötä, verkostoitumista ja aurinkoa

15th EAHIL (European Association for Health Information and Libraries) Conference, Knowledge, Research, Innovation… kokosi lähes 400 lääke- ja terveystieteiden kirjasto- ja informaatioalan ammattilaista eri puolilta Eurooppaa ja maailmaa Espanjan Sevillaan 6.-11.6.

Konferenssin ohjelmassa oli monipuolisesti alamme ajankohtaisia teemoja: mm. tutkimusdatan hallintaa, avointa tiedettä, koulutusta, yhteistyötä ja johtamista. Sevillan maisemat olivat jo valmiiksi tuttuja Tiina Heinolle, joka oli International Programme Committeen jäsenenä päässyt tutustumaan järjestelyihin joulukuisen IPC:n kokouksen yhteydessä. Tiina johti myös puhetta yhdessä mielenkiintoisimmista sessioista (Parallel Session I), teemana Cooperation. Tekee hyvää ottaa uusia rooleja! Oppia voi ottaa muista sessioista sekä omista kokemuksista ja näistä aineksista sitten leipoa omannäköisensä sessio, jossa on luottava ilmapiiri, helppo pitää esitys ja keskustella aiheista.

Konferenssiohjelma lähti käyntiin erittäin inspiroivalla ja interaktiivisella esityksellä tiedon arvosta ja ‘hinnasta’. Professori Bernat Soria yhdessä EAHIL:n puheenjohtaja Marshall Dozierin kanssa demonstroivat tiedon hintaa ja arvoa: mikä on jonkin hinta, mitä se oikeasti maksaa ja mikä on sen tuottama arvo. Lopputulema: “HEALTH LIBRARIANS in the Core of the Value of Knowledge”.

Helsingin yliopiston kirjaston palvelut ja yhteistyö olivat hyvin näkyvästi esillä, sillä meillä oli esiteltävänä kaksi posteria:

• Heino, Tiina; Holopainen, Mika; Larmo, Katri (2016). Supporting Open Science – Services for Openness Across the Research Cycle. 10.5281/zenodo.55647
  • Kuusniemi, Mari Elisa; Heino, Tiina; Larmo, Katri (2016). DMPTuuli for smart research data management planning. Zenodo. 5281/zenodo.55649
Kirjaston posterit konferenssissa

Posterisessio alkoi “1 minute madness” -esityksillä. Oli erittäin tehokas oppimisprosessi ja tiivistämisen harjoitus saada haluamansa oleellinen sanoma minuutin puheeseen! Madness-session jälkeen jatkettiin posterien ääressä keskustellen. Kummankin posterin luona käytiin koko session ajan innokasta keskustelua, oli ilo huomata että palvelumme noteerataan positiivisesti.

Tutkimusdatan hallinta ja yhteistyö oli mainiosti esillä myös Mari Elisa Kuusniemen ja Ann Ritchien esityksessä Developing Research Data Management Practices at a University Hospital Library in Australia – an International Collaborative Project.

Osallistuimme continuing education kurssille Improving efficiency and confidence in systematic searching: A new way of searching bibliographic databases.

Konferenssin aikana osallistuimme myös kokouksiin:

Konferenssi oli loistavasti järjestetty, esimerkiksi lounasruokailuihin oli varattu hyvin aikaa (pöytiintarjoilu). Niidenkin aikana ehdittiin tutustua ja verkostoitua uusien kollegoiden ja vanhojen tuttujen kanssa.  Konferenssi päättyi mahtavaan illanviettoon Los Angeles -haciendalla. andalusialaishevosnäytös, upea illallinen, flamencoesitykset sekä tanssia aamukolmeen saakka!

Matkaraportti BMF ry:n kotisivuilla

Teksti ja kuvat