Jälkikaikuja The First Estonian-Finnish Music Library Seminarista 26.–27.5.2016

Musiikkikirjastoalalla on pitkät perinteet erilaisten seminaarien, konferenssien ja kongressien järjestämiselle. Alan suurin ja merkittävin tapahtuma on International Association of Music Libraries, Archives and Documentation Centresin (IAML) jokakesäinen kansainvälinen kokous, mutta pienempimuotoisempaa toimintaa, sekä kansallista että kansainvälistä, on tarjolla ympäri vuoden paikallisten musiikkikirjastojärjestöjen toimesta.

Kaisa-talossa kesän kynnyksellä järjestetty The First Estonian-Finnish Music Library Seminar oli henkistä jatkoa kolmelle Baltic-Nordic Music Library Meetingille, jotka järjestettiin vuorollaan Tallinnassa, Helsingissä ja Tukholmassa. Neljäs vastaava peruuntui, ja niinpä me suomalaiset päätimme ”rykäistä” ja pitää saman hieman pienempimuotoisena ja fokusoituneempana. Luonteva rajaus kumpusi musiikkikirjastoalan vanhastaan läheisestä yhteydestä Suomen ja Viron välillä, ja muilta osin kohderyhmäksi valikoituivat yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja musiikkiakatemioiden kirjastojen ohella musiikkiin kytkeytyvät arkistot ja museot. Yhteensä paikalle kertyi 51 henkeä, joukossa korkeana yllätysvieraana IAML:n pääsihteeri Pia Shekhter.

Kuva esityksestä seminaarissa
Arvo Pärts -keskuksen esitys elävän säveltäjän tuotannon arkistoimisesta seminaarissa.

Kahteen seminaaripäivään mahtui yhteensä 22 esitelmää, joita kehystivät Kimmo Tuomisen tervetuliaispuhe ja Pia Skekhterin ja allekirjoittaneen lyhyet kiitospuheenvuorot. Erityisen arvokas osa seminaaria oli torstai-illan museoammatillisesti orientoitunut esittelykierros Musiikkia! Kaupungin soivat muistot -näyttelyyn Hakasalmen huvilassa; kierroksen esittelijänä toimi näyttelyn kuratoinut tutkija Jere Jäppinen. Esitelmien aiheet vaihtelivat musiikin tiedonhaun opetuksesta tieteelliseen editointikulttuuriin Suomessa, kulttuurihankkeiden EU-rahoituksesta erikoiskokoelmien rooliin osana kokoelmapolitiikkaa ja musiikintutkijan omakohtaisten muistiorganisaatiotarpeiden ruotimisesta Viron musiikkikulttuurin nationalismikäsityksen muutoksiin ja niiden heijastumiseen käytännön tasolla.

Seminaarin tarkka ohjelma ja lähes kaikkien esitelmien esityskalvot löytyvät Suomen musiikkikirjastoyhdistyksen verkkosivulta, ja osa esityksistä julkaistaan musiikkikirjastoalaan erikoistuneessa Fontes artis musicae -lehdessä myöhemmin tänä vuonna. Pia Shekhterin tuoreeltaan kirjoittama pieni raportti seminaarista vastaavasti löytyy jo IAML:n verkkosivulta.

Teksti
Jaakko Tuohiniemi