Uusia lähdeaineistoja yliopiston strategisille tutkimusalueille

Helsingin yliopiston kirjasto (HULib) on hankkinut uusia aineistoja yliopiston strategisten tutkimusalueiden (Life Science, Digital Humanities) tarpeisiin. Hankitut aineistot on valittu tutkijoiden ja opettajien tekemien hankintaehdotusten perusteella. Digitaalista oppimisympäristöä vahvistetaan lisäksi kurssikirjoiksi ja opintojen taustakirjallisuudeksi sopivilla e-kirjoilla.

Yliopisto panostaa kilpailukykyiseen tutkimusinfrastruktuuriin ja digitaalisen oppimisympäristön kehittämiseen. Kirjastossa tämä satsaus näkyy muun muassa mahdollisuutena hankkia keskeisten tiedekustantajien e-kirjoja, tieteellisiä lehtiä ja sanomalehtiarkistoja käytettäväksi yliopiston verkossa.

Uudet aineistot uuteen Helkaan

Hankittuihin aineistoihin tulee pääsy uudistuvan HELKA-tietokannan kautta.

Aineistoja luetteloidaan ja aktivoidaan parhaillaan ja vuoden 2016 loppuun mennessä ne ovat haettavissa ja löydettävissä Helka-tietokannan kautta.

Helkassa olevat linkit aineistoihin tukevat etäkäyttöä. Linkki vie ensin Helsingin yliopiston kirjautumissivulle ja sen jälkeen etäyhteydellä itse lehteen.

Life Science alojen aineistoja

• Canadian Journal of Microbiology
  • Clinical and Experimental Rheumatology
  • Current Protocols in Immunology
  • Current protocols in Microbiology
  • Doodys Bridge Core Collection – lääketieteen kirjapaketti
  • Encyclopedia of biodiversity
  • Encyclopedia of food microbiology: 2.painos.
  • Endocrinology
  • Handbook of Food Grains
  • Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy
  • Myrmecological news
  • Nature Genetics in  medicine
  • Nature Microbiology
  • Neuroendocrinology
  • Physics teacher
  • Stem Cell Reviews and Reports
  • Thieme Clinical Collection 2016 -kirjapaketti
  • Treatise on geochemistry, 2.painos
  • Tropical Forestry Handbook
  • Wageningenin kirjapaketti –  Viikin kampuksen tieteenalat

Digitaalisten ihmistieteiden tarpeisiin

• The Economist Historical Archive 1843-2012, karttuu
  • British Library Newspapers, Part 1-5, 1600-1950
  • The Times Historical Archive 1785-2010, karttuu
  • 17th and 18th Century Burney Collection
  • 17th and 18th Century Nichols Collection

Lisäksi Helsingin yliopiston kirjasto osallistuu Aleksandria-konsortioon, jossa avataan Suomalaisen kirjallisuuden seuran kustantamaa tietokirjallisuutta verkkoon kaikkien saataville.

Digitaalisten oppimisympäristöjen tueksi

• Cambridge University Pressin kirjoja, Cambridge Companions -sarjan kirjoja
  • Oxford Handbooks -kirjoja
  • Springerin kirjapaketteja aihealueilta Biomedical and Life Science, Computer Science, Medicine, Physics and Astronomy, Professional and applied Computing, Law and Criminology