Verkkarin joulukalenteri 2016: Luukku 18

Tänä vuonna Verkkarin joulukalenterissa julkaistaan joka päivä jouluaattoon saakka tietokirjavinkki. Kirjaston työntekijät vinkkaavat suosikkinsa lomalukemiseksi tai vaikka joululahjaksi!

Luukku 18

Eileen Pollack:
The Only Woman in the Room. Why Science Is Still a Boys’ Club
Beacon Press, 2015

Eileen Pollack opiskeli teoreettista fysiikkaa aikana, jolloin nainen oli fysiikan luokassa kummajainen. Opiskeluvuosia väritti epäilys omiin kykyihin, tunne siitä että oli kummajainen, ja opettajien kyvyttömyys kannustaa naisopiskelijaa.

Hän tietää miksi kovilla tieteenaloilla on niin vähän naisopiskelijoita: siksi että näillä aloilla on niin vähän naisopiskelijoita. Eteenpäin pyrkivän annetaan myös ymmärtää, että jos haluaa huipulle, on luovuttava elämään kuuluvista muista asioista. Suomessa samoja aloja samaan aikaan opiskelleen on yllättävän helppo samaistua kirjoittajan kokemuksiin. Ehkä jos joku opettajista olisi kertonut: “Sinä olet tässä hyvä!” urapolku olisi voinut kääntyä toiseen suuntaan.

Kirjailijan kirjasivu

Eva Isaksson