Forskare, sänd dina publikationer till biblioteket för öppen arkivering

This post is also available in: Finska Engelska

Nu finns servicen många hoppats på! Du kan sända dina publikationer för parallellpublicering till biblioteket. Vi utreder publikationsrättigheterna och arkiverar dina publikationer på så sätt att de uppfyller förläggarens villkor. Sänd filen till openaccess-info@helsinki.fi.  Ange också var publikationen kommer att publiceras. (Här hittar du information om parallellpublicering på finska och på engelska.)

Bild: PexelsDen vanligaste parallellpublicerade heltexten är ett godkänt referentgranskat manuskript (post-print, final draft, AAM).  Sänd oss alla versioner du har om du är osäker på vilken version som kan arkiveras och när den får arkiveras. Mera information om olika versioner på finska och på engelska.)

Denna service för parallellpublicering är tillgänglig för både personal och studerande på universitetet. Vi besvarar gärna frågor om vår service, om arkivering och parallellpublicering. Du får kontakt med oss via email: openaccess-info@helsinki.fi.

Bakgrunden

• Åttiofyra procent av de forskare som svarade på bibliotekets kundenkät våren 2018 sade att de skulle använda en service för parallellpublicering om sådan fanns.
  • Enligt Helsingfors universitets principer för open access publicering (2017) så ska alla vetenskapliga publikationer som produceras vid universitetet parallellpubliceras i universitetets publikationsarkiv HELDA. Publikationers långvariga förvaring och tillgänglighet är garanterade genom arkivering i HELDA.

Mer information: marja.moisio@helsinki.fi

Översättning: Monica Allardt