Kirjastokioskit uudistuvat, testaa uutta pääkirjastossa – kesätauon jälkeen myös Meilahdessa ja Viikissä

This post is also available in: englanti ruotsi

Kesäkuusta 2018 alkaen uusi kirjastokioski on koekäytössä Kaisa-talon 4. kerroksessa ja kesätauon jälkeen myös Meilahden ja Viikin kampuskirjastoissa. Asiakkailta kerätään samalla palautetta kirjastokioskien toiminnasta.

Uudella kirjastokioskilla kuka tahansa pystyy etsimään ja lukemaan kirjoja ja artikkeleita Helkassa sekä Helsingin yliopiston digitaalisia opinnäytteitä E-Thesiksessä. Helka-tietokannan asiakastoimintojen käyttö kuten omien hakujen ja suosikkien tallentaminen sekä viitetietojen tallentaminen ja lähettäminen omaan sähköpostiin on mahdollista myös kirjastokioskeilla.

Helsingin yliopiston opiskelijat ja henkilökunta pystyvät lisäksi kirjautumaan kioskikoneilla omalle työpöydälleen yliopiston käyttäjätunnuksella.

Tulosta kopiokortilla

Artikkeleita, viitetietoja ja osia e-kirjoista voi tulostaa kioskikoneilta. Tulosteet ovat mustavalkoisia ja kaksipuoleisia. Kullekin kioskille on määritelty oma tulostinlaitteensa, jonka osoite on valmiiksi tarjolla tulostusvalikossa. Tulostamiseen tarkoitetut monitoimilaitteet eivät välttämättä sijaitse kioskien välittömässä läheisyydessä. Ohjeet monitoimilaitteen sijainnista löytyvät kioskien luota. Tulostamiseen tarvitaan Unigrafian kopiokortti, jonka voi ostaa kirjaston asiakaspalvelusta.

Tulostamisen ohella kioskikoneilla voi tallentaa esim. artikkeleita ja viitetietoja muistitikulle.

Kirjastokioskeilta ei pääse vapaasti internetiin eikä niillä myöskään voi työstää omia tiedostoja.

Vierailijakoneet poistuvat käytöstä

Uudistetut kioskikoneet korvaavat sekä kaikki vanhat kirjastokioskit että kirjastoissa olleet vierailijakoneet syyslukukauden 2018 aikana. Yliopiston ulkopuoliset käyttäjät tarvitsevat siis vastedes oman päätelaitteen, jos he haluavat työstää omia tiedostoja tai hakea vapaasti tietoa internetistä Helsingin yliopiston kirjaston tiloissa. Kirjaston asiakaspalvelusta saa edelleen tunnuksia oman laitteen liittämiseksi yliopiston langattomaan verkkoon.

Vierailijakoneista luopumisen taustalla on tekninen muutos yliopiston verkonhallintajärjestelmässä. Muutoksen myötä vierailijoiden verkkoympäristö poistuu. Samalla kirjasto keskittyy ydintehtävänsä mukaisesti tarjoamaan yliopiston ulkopuolisille käyttäjille tieteellistä tietoa ja pääsyn Helsingin yliopiston opinnäytteisiin.

Voit antaa palautetta uudesta kirjastokioskista kirjaston palautelomakkeella: bit.ly/HULibPalaute