Muista avoin arkistointi – lähetä hyväksytty käsikirjoitus kirjastoon tallennettavaksi

Tutkija, lähetä julkaisusi rinnakkaistallennettavaksi (Green OA) kirjastoon. Tarkistamme julkaisuoikeudet ja tallennamme julkaisut kustantajan ehtojen mukaisesti. Vertaisarvioidun ja hyväksytyn käsikirjoitusversion tallennuksen julkaisuarkistoon useimmat kustantajat yleensä sallivat.

Lähetä tiedostot meille

Tutkijana vastuullesi jää lähettää hyväksytty käsikirjoitus (AAM, post-print) kirjastolle osoitteeseen openaccess-info@helsinki.fi. Mukaan tulee liittää mahdollisuuksien mukaan myös tieto tulevasta julkaisupaikasta. Tieteenalakohtaiseen arkistoon, kuten arXiviin jo tallennettua artikkelia ei tarvitse erikseen palveluosoitteeseen lähettää, pelkkä arXivin julkaisulinkin toimitus riittää. Avoimen julkaisemisen oppaasta saat lisätietoja palvelusta.

Tutkimusjulkaisut avoimeksi

Helsingin yliopiston avoimen julkaisemisen periaatteiden (2017) mukaisesti kaikki Helsingin yliopistossa tuotetut tieteelliset julkaisut tallennetaan TUHATin kautta julkaisuarkisto HELDAan. HELDAssa julkaisujen pitkäaikainen säilytys ja käyttö ovat turvattuina. Euroopan Komission ja Science Europen muodostaman koalition Plan S -julistus vaatii puolestaan Euroopassa julkisesti rahoitetun tutkimuksen tuottamia tieteellisiä julkaisuja avoimesti saataville 1.1.2020 lähtien.