Muuttuva kaupunkiympäristö Helsingissä – Arkkitehtuuriviikko kirjastoissa 1.-7.10.2018

Lokakuun ensimmäisellä viikolla kirjastoissa juhlistetaan arkkitehtuuria. Nyt ensimmäistä kertaa järjestettävä arkkitehtuurin teemaviikko on saanut inspiraationsa Venetsian arkkitehtuuribiennaalin näyttelystä Mind-Building, joka nostaa esiin suomalaista kirjastoarkkitehtuuria. Helsingin yliopiston pääkirjasto Kaisa-talo oli yksi biennaalissa esitellyistä kohteista.

Ka
Vuorikatu 9:ssä (nyk. Kaisaniemenkatu 5) sijaitsi arkkitehti Martti Välikankaan suunnittelema vuonna 1928 valmistunut talo, joka tuli tutuksi Juurakon Hulda -elokuvasta 1930-luvulla. Talo purettiin 1970 Pukevan tavaratalon tieltä.

Venetsian arkkitehtuuribiennaali on maailman tärkein eri maiden arkkitehtuurin esittäytymisareena. Suomen tämänvuotinen näyttely on nostanut suomalaisen kirjastolaitoksen ja sen merkityksen sivistysyhteiskuntamme kehitykselle useiden kansainvälisten medioiden otsikoihin – muun muassa CNN, The Times, The Guardian ja Financial Times ovat kuluvana vuonna kirjoittaneet suomalaisista kirjastorakennuksista ja kirjaston käytön kulttuurista ylistävästi.

Kaisa-talossa esillä olevassa näyttelyssä nostetaan esiin Helsingin yliopiston kirjaston laajasta arkkitehtuurin kokoelmasta erityisesti kirjastoarkkitehtuuria ja Helsingin muuttuvaa kaupunkikuvaa käsittelevää kirjallisuutta.

”On rakennus­suunnitel­mia, jotka eivät ole koskaan toteutuneet. On rakennuk­sia, jotka on muutettu alkuperäiseen nähden tunnistamattomiksi. On kadonneita rakennuksia, suurempien tieltä purettuja tai ideologisista syistä tuhottuja. Kadonneita arkkitehtuuri­kohteita on Helsingissä­kin paljon. Kaisa-talossakin seisomme yhden sellaisen paikalla.”

Jaakko Tuohiniemi, tietoasiantuntija @HULib (Taiteentutkimus)

Näyttely on esillä 1.-17.10.2018 ja sinne on vapaa pääsy. Näyttelyn kirjoja voi myös lainata.

Selailtavana näyttelyssä on myös Venetsian arkkitehtuuribiennaalin Suomen näyttelyn katalogi Mind-Building. Näin arkkitehtuuribiennaalin tunnelmaan pääsee myös Kaisa-talossa. Biennaalinäyttely kertoo suomalaisen kirjastoarkkitehtuurin tarinan esittelemällä eri teemojen valossa seitsemäntoista eri aikakausien kirjastorakennusta. Biennaalinäyttelyn on tuottanut Arkkitehtuurin tiedotuskeskus.

Kaisa-talon kirjanäyttelyn ovat koonneet Helsingin yliopiston kirjaston tietoasiantuntijat Jaakko Tuohiniemi ja Minna Kallankari.