“Vastaamme kaikkiin kirjastoa koskeviin kysymyksiin” – Kirjasto kylässä tuo kirjastopalvelut lähelle yliopistolaisia

Viime syksynä alkaneet Kirjasto kylässä / Meet your librarian -vierailut tekevät kirjaston palveluvalikoimaa tutuksi siellä, missä tutkijat, opettajat ja opiskelijat liikkuvat. Kyläilytoiminta jatkuu keväällä, ja kirjasto räätälöi vierailuja tilanteen ja kyläilypaikan toiveiden mukaan.

Biokeskuksen toisen kerroksen aulassa käy tammikuisena tiistaina tasainen ihmisvirta. Aulaan on pystytetty kirjaston esittelypiste, jossa tietoasiantuntijat ja farmasian tieteenalayhdyshenkilöt Terhi Sandgren (tutkimuksen palvelut) ja Miamaria Saastamoinen (aineistot) päivystävät.

“Vastaamme kaikkiin kirjastoa koskeviin kysymyksiin”, Sandgren mainostaa ohikulkijoille.

“Any questions about library or e-journals?”

Kirjasto on tullut kylään, ja yksi jos toinenkin poikkeaa juttusille. Joku tiedustelee Refworks-koulutuksista, toinen on huolissaan Taylor & Francisin artikkelien saatavuudesta FinELib-lehtineuvottelujen kariutuessa (ks. kirjaston Alternative Access -sivu). Kolmas on juuri aloittanut farmasian tiedekunnassa – hän saa opastusta muun muassa farmasian tieteenalaoppaan käyttöön.

Lääketutkimuksen (DPDR) tohtorikoulutettava Sina Bahrpeyma on kiinnostunut HUPS-lainoista ja datanhallinnan kursseista.

“En ollut aiemmin päässyt datanhallinnan kursseille, ja nyt kun näin kirjaston nimen mainoksessa, päätin mennä kysymään”, Bahrpeyma sanoo.

“Tapaaminen oli kiinnostava ja informatiivinen. Kirjaston verkkosivut ovat suurelta osin suomeksi, joten tämä oli erittäin hyödyllistä. Kasvokkain keskusteleminen oli omalta kannaltani erittäin aikaa säästävää”, Bahrpeyma toteaa.

Tohtoriopiskelija Sina Bahrpeyma etsi tietoa datakoulutuksesta. Kuvat: Jussi Männistö

Palvelut lähemmäs asiakkaita

Kirjasto kylässä / Meet your librarian -konsepti aloitettiin viime syksynä, ja tähän mennessä kirjasto on tehnyt kahdeksan vierailua keskustassa, Kumpulassa ja Viikissä. Kyläilyn ideana on tuoda kirjastoa lähemmäs asiakkaita ja tehdä kirjaston laajaa palvelutarjontaa tutuksi yliopistolaisille – tutkijoille, opettajille ja opiskelijoille.

“Olemme pitkään puhuneet siitä, että kirjaston pitäisi tulla asiakkaiden luo. Kaikki asiakkaat kun eivät välttämättä ehdi meille. Toki suuri osa aineistoista on saatavilla e-muodossa verkossa, joten aina ei ole tarvettakaan tulla”, kirjaston tutkimusdata, avoin julkaiseminen ja avoimen tieteen palvelut -ryhmän esimies Marja Moisio kertoo.

Farmaseuttisen kemian ja teknologian osaston professori Tapio Kotiaho sai tiedon kirjastokyläilystä sähköpostilla ja hän poikkesi kysymään muutamasta kirjasta matkalla kokisautomaatille.

Kotiaho sanoo olleensa “kirjastoon erittäin tyytyväinen jo pitkään” ja Kirjasto kylässäkin on “ihan hyvä”. Myös huolenaiheita on: Kotiaho puolustaa painettuja aineistoja tilanteessa, jossa yhä suurempi osa kokoelmista on verkossa.

“On todella paljon hyviä kirjoja, jotka ovat vain painetussa muodossa. Lehtienkin sisällön selaaminen käy nopeammin paperisena, ja siinä voi huomata muutakin kuin otsikon. Selailuun menee nykyään enemmän aikaa, kun pitää klikata jokainen juttu auki. Mutta ehkä tekniikka kehittyy vielä”, Kotiaho sanoo.

Professori Tapio Kotiaho poikkesi kysymään muutamasta kirjasta.

Räätälöityjä vierailuja tarpeen mukaan

Parin tunnin vierailu Viikissä sisältää yli 40 kirjastopalveluihin liittyvää keskustelua ja useita lyhyempiä kohtaamisia. Tiedustelujen aihekirjo on pienelläkin otannalla laaja: sähköiset ja painetut aineistot, tietokannat, kurssit, koulutukset, kirjastokortit, tiedonhankinnan työkalut ja avoimen tieteen palvelut, kuten rinnakkaistallentaminen.

Tarkoitus on, että kyläilijät räätälöivät vierailuaan tilanteen ja kyläilypaikan toiveiden mukaan, ja toteutustavat ovatkin vaihdelleet yksiköiden kahvihuonevierailuista Biokeskuksen kaltaisiin pop-up-kirjastoihin. Marja Moision mukaan vierailut ovat olleet antoisia myös kirjastolaisille.

“Kaikki ovat olleet tyytyväisiä siihen, että ovat käyneet. Ja yksiköissä tämä on otettu hyvin vastaan”, Moisio sanoo.

Terhi Sandgrenin mukaan kirjastovierailut madaltavat kynnystä ottaa yhteyttä kirjastoon ja tarjoavat luontevan tilaisuuden esitellä eri palveluita – myös kirjastot saavat tietoa asiakkaiden tarpeista.

“‘Kun nyt kerran olet tässä, niin kysäisempä’ – saa kuulla kysymyksiä, jotka eivät ole niin tärkeitä, että niistä lähdettäisiin erikseen ottamaan yhteyttä kirjastoon, mutta jotka kuitenkin auttavat asiakasta. Ja samalla saamme kirjastossa paremman käsityksen siitä, minkälaisia asioita voisi ottaa esille muussa tiedotuksessa tai koulutuksissa, Sandgren kertoo.

Kirjasto kävi kylässä Viikin Biokeskuksessa 22. tammikuuta. Haluaisitko, että kirjasto vierailisi myös teillä? Ota yhteyttä oman alasi tieteenalayhdyshenkilöön ja sovi vierailusta. Tieteenalayhdyshenkilöiden yhteystiedot löydät kirjaston verkkosivuilta.