Helsingin yliopisto jälleen mukana Helsinki Pride -viikossa – luvassa paneelikeskustelu ja kirjanäyttely

This post is also available in: englanti ruotsi

Helsingin yliopiston kirjasto osallistui viime vuonna ensimmäistä kertaa Helsinki Pride -viikkoon järjestämällä  HLBTIQ-tutkimusta käsittelevän kirjanäyttelyn sekä yleisöryntäyksen synnyttäneen paneelikeskustelun Kaisa-talossa.

Tänä vuonna kirjasto yhdistää voimansa Helsingin yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimikunnan kanssa ja järjestää Muutoksen tuulet – moniäänisyys! -nimeä kantavan paneelikeskustelun suuremmissa puitteissa Tiedekulmassa (Yliopistonkatu 4) torstaina 27.6. klo 15.00 alkaen. Tilaisuuden avaa Helsingin yliopiston vararehtori Tom Böhling ja avauspuheenvuoron tulee pitämään presidentti Tarja Halonen. Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden teemoja käsittelevässä paneelissa ovat mukana lääketieteen opiskelija ja Setan puheenjohtaja Sakris Kupila, kasvatussosiologian dosentti ja vanhempi tutkija Jukka Lehtonen, Helsingin yliopiston vararehtori Tom Böhling sekä ei-binäärinen transihmisten oikeuksien puolestapuhuja ja sosiologian opiskelija Hippu Helminen.

Tilaisuuden ohjelma

• Klo 15.00 Avaussanat, vararehtori Tom Böhling
  • Klo 15.05 Ylioppilaskunnan laulajat
  • Klo 15.15 Presidentti Tarja Halosen puheenvuoro
  • Klo 15.25 Eläköön huuto tasa-arvolle, yhdenvertaisuudelle ja Pride-liikkeelle!
  • Klo 15.26 Muutoksen tuulet – moniäänisyys! -paneeli
  • Klo 16.20 Ylioppilaskunnan laulajat
  • Klo 16.29 Tilaisuuden lopetus, vararehtori Tom Böhling

Muutoksen tuulet – moniäänisyys! -tapahtuma Facebookissa
Pride-viikon tapahtumat Helsingin yliopistolla Facebookissa

Hel­sin­gin yliopisto ensi ker­taa mu­ka­na Hel­sin­ki Pri­de -kul­ku­ees­sa

Pride – 50 vuotta liikettä -kirjanäyttely Kaisa-talossa 24.6.–5.7.

Pride – 50 vuotta liikettä -kirjanäyttely esittelee viime vuoden tapaan Helsingin yliopiston kirjaston HLBTIQ-aiheista aineistoa. Näyttely on esillä Helsinki Pride -viikon alusta alkaen kahden viikon ajan, 24.6.–5.7., Kaisa-talon Ohjauskulmassa, joka sijaitsee talon 3. kerroksessa.

Tämän vuoden kirjanäyttelyn aiheina ovat sukupuolen moninaisuus sekä Pride-liikkeen 50. juhlavuosi, sillä Pride-liikkeen synnyttäneistä Stonewallin mellakoista tulee kuluneeksi kesäkuussa 50 vuotta.

Kirjoja voit jäädä selailemaan joko paikan päälle mukaviin nojatuoleihin tai ottaa kesälukemiseksi, sillä kaikki aineisto, paitsi lehdet, on lainattavaa.