Viikko 5

Kurssikerta 5 sisälsi lähinnä kohteiden bufferointia ja erilaisten laskujen tekemistä hyödyntäen tietokantoja. Kurssikerran asiat eivät kovin vaikeilta tuntuneet (siis sillä oletuksella, että laskut ovat oikein) vaikkakin tuttuun tapaan työkalujen toiminnan kertaamiseen menikin välillä pikkuhetki. Esimerkiksi välillä oli vaikea muistaa, kumpi Spatial Query- ja Join by location-työkaluista tekikään hakemaani asiaa. Isompia ongelmia tehtävien tekemisessä ei kuitenkaan tälläkään kertaa ollut ja tarvittaessa sain apua kavereilta. Nyt, viikon kuluttua viidennestä kurssikerrasta mielessä on oikeastaan vain yksi  tekemäni moka. Loin aluksi Helsinki-Vantaan lentokentän bufferialueen väärällä projektiolla, jolloin se näkyi ruudulla jättimäisenä. Tajusin kuitenkin ongelman miltei heti bufferialueen luomisen jälkeen. Alapuolella on kurssikerran tehtäviin liittyvistä laskuista saamiani tuloksia.

• Helsinki-Vantaan 2 km bufferialueen asukkaat: 11 491
  • Edellisen kohdan asukkaista myös 65dB melualueella: 324
  • Malmin lentokentän 2 km bufferialueen asukkaat: 57 536
  • Asukkaita asemien 500m bufferialueilla: 106 691