Oloa ja iloa kaamoksen hehkussa

jenni_katri_joogaOn aika nauttia ja iloita syysiltojen pimeyden lempeästä hehkusta! Ota villasukat esiin, kääriydy lämpimään huopaan, nauti kupponen kuumaa, sytytä kynttilät, ota esille kiinnostava kirja.

Tässä yksinkertaisia jaksamista ja voimia lisääviä vinkkejä tulevaan talveen. Aseta ajatuksesi uuteen järjestykseen ja tomuta asenteita. Iloitse mahdollisuuksista, joita pimeät syysillat ja talvi tuovat tullessaan.

Ota aikaa itsellesi. Siinä missä kevät ja kesä ovat ulospäinsuuntautumisen ja tekemisen aikaa, on syksy ja talvi rauhoittumisen, sisäisen maailman tutkimisen aikaa. Huolimatta teknologian huimasta kehityksestä on ihminen alkukantainen olento, joka tottelee luonnonkiertoa. Valoisaan aikaan olemme aktiivisempia ja tarvitsemme vähemmän unta, kun taas päivien lyhentyessä ja valon vähetessä, unen tarve ja olemisen tärkeys korostuvat.

Voi hyvin kaamoksen aikaan ja nauti olostasi! Tässä muutamia vinkkejä sen toteuttamiseen:

  • Hiljenny, hengitä syvään, ole.
  • Nuku. Ota univelat kiinni ja vietä aikaa peiton alla lämpöisessä pesässä.
  • Käy kävelyllä, katsele tähtitaivasta, seuraa kuunkiertoa.
  • Liiku lempeästi esim. joogaamalla, venyttelemällä ja harjoittamalla pilatesta.
  • Kunnioita mahdollisuuksien mukaan omaa luontaista vuorokausirytmiäsi.
  • Vahvista mieltä ja henkeä esim. meditoiden ja tekemällä asioita jotka lisäävät iloa. Karsi energiasiepparit!
  • Ravitse kehoasi hyvin mm. keitoilla ja mausteilla, jotka herättävät kehoa ja/tai lisäävät vastustuskykyä, kuten inkiväärinen kookosbataattikeitto tai tomaatti-chilikeitto.*
  • Lisää värejä elämääsi; syö värikästä ruokaa, sisusta kirkkailla väreillä, pukeudu värikkäästi.
  • Anna itsellesi aikaa olla, karsi kaikki turha tai toisarvoinen.
  • Vietä aikaa rakkaiden ja tärkeiden asioiden ja läheisten parissa.
  • Käännä katse sisimpääsi. Anna uusien asioiden ja oivallusten versota pimeässä.

juoksukengät

*Helpot keittoreseptit kehon herättelyyn ja vastustuskyvyn lisäämiseen

Kookosbataattikeitto:

400ml kookosmaitoa
500g bataattia / valmista bataattisosetta.
ruususuolaa ja tuoreettaa inkivääriä maun mukaan.

Valmistusohje: soseuta bataatti tai lisää valmis sose kattilaan yhdessä kookosmaidon kanssa, lisää tuore inkivääri. Anna kuumentua ja anna muhia matalalla lämmöllä. Lisää suola ja nosta pois liedeltä. Anna hautua hetki, nauti!

Tomaatti-chilikeitto:

500g luomu paseerattua tomaattia tai soseuta tuoreita tomaatteja.
200ml kookoskermaa.
Pilko tuoretta chiliä maun mukaan.
Mausta ruususuolalla maun mukaan.

Valmistusohje: laita paseerattu tomaatti ja kookoskerma kattilaan, lisää tuore chili, anna kuumentua ja anna muhia matalalla lämmöllä. Lisää suola ja nosta pois liedeltä. Anna hautua hetki, nauti!

Muista myös valon vaikutus. Tutustu juttuumme kirkasvalohoidon hyödyistä. Unisportilaiset suosittelevat syksyyn ja talveen myös SaunaYogaa – kannattaa kokeilla.

Teksti: Sanna Julkunen
Sanna on koulutettu hieroja, liikunnanohjaaja, THAI-Therapist, henkinen valmentaja ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tutkimusmatkailija, joka työskentelee UniSportilla tällä hetkellä hierojana keskustassa ja Otaniemessä.

Ylempi kuva: Pezhman Eskandari
Alempi kuva: Shutterstock

Leave a Reply

Your email address will not be published.