Sukeltaminen QGis:in maailmaan!

Ensimmäisellä kurssikerralla tutustuimme QGis-ohjelmistoon. Aloitimme kurssin muistelemalla paikkatietoon liittyviä perusseikkoja, jonka jälkeen siirryimme tutkimaan itse ohjelmistoa. Kun olimme tutkineet mitä kaikkea ohjelmisto pitää sisällään, aloitimme jo pian ensimmäisen harjoituksen, jonka avulla saimme ensikosketuksen QGis:in ihmeelliseen maailmaan.

Mielestäni QGis-ohjelmisto on suhteellisen looginen ja helppo käyttää, joten suurempia ongelmia ei ilmennyt. Valmiiden tietokantojen tuominen ja niiden attribuuttitietojen visualisointi tulee varmasti jatkossa olemaan suuri apu. Hyvä esimerkki tällaisesta visualisoimisesta löytyy kuvasta 1, joka on ensimmäinen kurssilla itse tehty tuotos valmiista tietokannasta.

Kuva 1. Koropleettikartalla yli 65-vuotiaiden suhteellinen määrä kunnittain.

Pohjois-Karjalassa sijaitseva Ilomantsi näkyy kartalla (kuva 1) niiden kuntien joukkoon, joissa yli 65-vuotiaiden määrä on suurimmillaan. Suuri yli 65-vuotiaiden määrä kunnan asukkaista kertoo jo siitä, että kunnassa tulee jatkossa olemaan ongelmia huoltosuhteessa. Kunnan taloudellinen huoltosuhde oli vuonna 2017 jo hyvin korkea – 227, kun taas läheisen kunnan Joensuun taloudellinen huoltosuhde oli samana vuonna 155 (Tilastokeskus, 2019).

Kartalta erottuu selkeästi Suomen yliopistokaupungit ja niiden lähialueet. Näissä kunnissa tapahtuu vuosittain nuorten opiskelijoiden edestakaisin muuttoa, joka säilyttää heidän ikäisiensä osuuden kunnissa suurena. Näitä alueita kartalla ovat Turku, Tampere, Helsinki, Jyväskylä, Joensuu ja Oulu.

Myös muiden kurssilaisten blogeista löytyy väestöön liittyviä karttoja, jotka liippaavat läheltä omaa karttaani. Esimerkiksi Mikko Kangasmaan blogista löytyy kartta eläkeläisten määrästä suhteutettuna kunnan asukkaisiin. Tämän lisäksi Tomi Kiviluoman blogista löytyy kartta, jossa tarkastellaan Suomen kuntien nettomuuttoa. Kartasta näkee hyvin, että kunnat joissa on suhteessa paljon yli 65-vuotiaita, myös nettomuutto on miinuksella.

Lähteet:

Kangasmaa, M. (2020). GIM 2020 Luentokerta 1 koropleettikartat. [blogikirjoitus]. Haettu osoitteesta https://blogs.helsinki.fi/kanmikko/

Kiviluoma, T. (2020). Johdanto kurssille ja QGISIN perusominaisuudet. [blogikirjoitus]. Haettu osoitteesta https://blogs.helsinki.fi/tomingeoblogi/