Tutkimusalueeseen tutustuminen

Opiskelijoiden ja asukkaiden näkökulmaa Metropolian uuteen kampukseen tutkiva ryhmä aloitti tarkastelemalla Myllypuron aluetta karttatasojen avulla. Alkutarkastelussa korostui alueen vehreä luonne.

Alue sijaitsee Helsingin metropolialueen Itäisessä osassa Viikin vihersormen lähettyvillä (kartta 1).

1. Metropolialue_MERKITTY

Myllypuron voisi luonnehtia olevan keskellä Itä-Helsinkiä (kartta 2). Myllypuroa rajaavat idässä ja etelässä metrolinja ja moottoritie, etelässä ja lännessä viheralueet. Pieni pala Myllypuroa kylläkin jatkuu vielä itäisen moottoritien itäpuolella. Ympäröivät kaupunginosat  ovat Vartiokylä, Puotinharju, Itäkeskus, Roihuvuori, Herttoniemi, Viikki ja Kurkimäki. Myllypuron kaakkoisosassa on merkittävä urheiluhallien keskittymä jatkuen aina liikuntamyllyyn asti, mikä on merkittävä palvelu alueen asukkaille ja opiskelijoille, mutta myös muualta tuleville.

2.  ymparoivat_alueet_MERKITTY

Myllypuro on asuinalueena hyvin vehreä ja luonnonläheinen (kartta 3). Alueelta on hyvät yhteydet ympäröiville viheralueille, mutta vihreys jatkuu myös alueen sisällä paitsi läntisen omakotitaloalueen pikku pihoille (kartassa keltainen), myös itäisen osan metsälähiöalueelle (kartassa sininen). Eteläosasta löytyy luonnon muokatumpia versioita maisemoidun kaatopaikkapuiston ja pelikenttien muodossa. Maisemoidun puiston länsipuolella on uusi Puumyllypuron asuinalue (kartassa pinkki), jonka katutila on tiiviin kaupunkimainen, mutta takapihoilta aukeaa yhteys viherverkostoon.  Uusi kampus rakennetaan alueen koillisosaan Myllypuron metroaseman välittömään läheisyyteen.

3. orto_kaupunginosa_MERKITTY

Metroaseman ympäristö (kartta 4) on merkittävin saapumisreitti alueelle julkisilla kulkuvälineillä ja alueen monipuolisin palvelukeskittymä. Metroasemalta saapuvat ihmiset (metron sisäänkäynnit oranssilla) näkevät ensimmäisenä uudistetun ostoskeskuksen (punainen), Liikuntamyllyn (sininen), terveyskeskuksen (vihreä), huoltoaseman (pinkki) ja tulevaisuudessa myös Metropolian kampuksen (keltainen). Bussit pohjoisesta kehää myöten pysähtyvät liikuntamyllyn takana. Kampukselle varatun alueen läpi kulkee myös kevyen liikenteen reitti metroasemalle Myllypuron itäosasta.

4. Orto_kampus_ja_ostari_MERKITTY

Itse ostoskeskus on valmistunut hiljattain. Sen keskellä toimii Asukaskeskus Mylläri sekä Myllypuron mediakirjasto. Ilmakuvassa näkyvät asukastalo-kirjasto-rakennuksen ja liiketilojen viherkatot. Ostoskeskuksen länsipuolella on urbaani puiston ja aukion välimuoto, jossa puut kasvavat kovan pinnan läpi. Lähemmin tarkasteltuna ostoskeskus ei kivipintaisuudessaan kuvasta Myllypuron vihreää luonnetta, vaikka ostarin länsipuolen kovapintainen puisto/aukio vaihettaakin vihreyden asfalttiviidakoksi. Viherkattojen luoma vaikutelma ei ulotu katutasoon ja siten ostoskeskuksella asioivan kokemusmaailmaan. Myös ostoskeskuksen ja metroaseman välinen kaistale on varsin kivinen.

5. orto_GM_ostari

Lähteet: Kartat 1-4 Paikkatietoikkuna.fi , kartta 5 Google Maps