Neljäs kurssikerta

Huomaa vaikeustaso.

Tällä kurssikerralla harjoiteltiin laajan aineiston rajaamista. Hommassa oli varsin monta askelta, mutta keskimäärin sain kaiken tehtyä ihan hyvin. Kotitehtävänä oli tehdä kartta tunnilla käsitellystä aineistosta. Kertauksen vuoksi tein kaiken uudelleen kotona (ketä mä huijaan, tein uudestaan sen takia että olin unohtanut tallentaa käsitellyt aineistot driveen lol), mutta se sujui varsin mallikkaasti kiitos hyvien ohjeiden. Tein karttani pääkaupunkiseudun väestön ikäluokista (kuva 1.). Ensin tosin tein karttani alueen talojen rakennusvuosista, mutta jälkeenpäin tajusin, että ei-pääkaupunkiseutulaisena minun olisi ollut hyvin vaikea analysoida miksi jossain on vanhaa rakennuskantaa ja toisaalla nuorta. Siksipä luovutin sen kanssa, häpeällistä.

Kuva 1. Väestön iän keskiarvo pääkaupunkiseudulla

Seuraavaksi hieman luovaa kirjoittamista:

Keski-ikäiset ovat valloittaneet pääkaupunkiseudun! Se on ainoa mitä näen siis tiedän että tässä on huono kartta siis ei luoja kun on taas elämä vaikeaa on tämäkin työmaa siis vaikein asia tässä on tehdä järkevä kartta kun en siis osaa valita oikeaa jakotyyppiä kautta modea aineston esittämiseksi tms mikä hitto no joka tapauksessa huono kartta huono luettavuus saisinpa edes yhden koropleettikartan

Kuten todettu, pääkaupunkiseutu on pääosin keski-ikäisten hallinnassa. Liitin oheen myös kartan, joka kuvaa väestön absoluuttista määrää alueella vertailun vuoksi (kuva 2.). Absoluuttisia arvoja voi mielestäni esittää lähes huoletta ruututeemakartalla, sillä siinä on helppo laskea ainostoja alueilta, jotka kaikki ovat samankokoisia ja muotoisia, minun karttojeni tapauksessa 1 x 1 km ruuduilta. Ruututeemakartta näyttää hyvin esimerkiksi tiettyjen arvojen keskittymät, joten näin pienellä alueella se on varsin hyvä vaihtoehto informaatiokartan tekemiseksi. Suuremmalla alueella käyttäisin koropleettikarttaa.

Kuva 2. Väestön määrä pääkaupunkiseudulla

Minun karttani on yksin ja yksinkertainen verrattuna esimerkiksi Heini Mäkelän moninaisiin karttoihin ja niiden tulkintoihin. Lisäksi aiemmasta purkauksestani voi päätellä, ettei tämä ole ollut kaikkein ylväin hetkeni. Mutta kuten Matti Katajisto toteaa, uusien toimintojen oppimisen myötä henkilökohtaisen velhoustieteen taitotaso on tässä noussut itse kullakin, joten ei muuta kuin uuteen nousuun.

 

Lähteet:

Mäkelä, H. Ruutukartan teko, https://blogs.helsinki.fi/mcheini/ luettu 6.2.2020

Katajisto, M. Varsinaista velhoilua, https://blogs.helsinki.fi/mattikat/ luettu 6.2.2020

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *