Viides kurssikerta

Tällä kurssikerralla harjoittelimme muun muassa bufferointia. Koen toiset työkalut helpommiksi kuin toiset. Esimerkiksi bufferointi ja select by location sujuvat hyvin, kun taas join by attributes on epäselvä piste horisontissa. Puskurivyöhykkeitä eli buffereita voi käyttää esimerkiksi jokiympäristön suojelemiseen metsänhakkuiden uhatessa. Asettamalla tietyn kokoisen bufferin joen ympärille, saadaan tietää missä kohtaa pitää jättää luonto rauhaan. Samalla tavalla voidaan määrittää tietyn kokoisia suoja-alueita myös muille asioille.

Yhä edelleen koen hankalaksi prosenttilaskut. Muut laskutoimitukset sujuvat, mutta prosenttimerkin nähdessäni jään vain tuijottamaan ruutua hämmentyneenä. Sitä en kuitenkaan ehkä laskisi gis-ongelmaksi vaan prosenttilaskuihin perustuvaksi traumaksi. Prosenttilaskuista huolimatta itsenäistehtävistä 3-5 valitsin numeron 3, eli kouluaiheen. Taulukko 1 kuvaa itsenäistehtävien 1, 2 ja 3 tuloksia. Myönnettäköön, kyseessä ei ole maailman selkein taulukko enkä vastausten oikeellisuudestakaan mene takuuseen, mutta ainakin sain sen tehtyä suuremmitta suruitta paria tiettyä kohtaa lukuun ottamatta.

Taulukko 1. Tehtävät 1-3.

1 km Malmin lentokentältä 1871
2 km Malmin lentokentältä 15 320
2 km HEL-VAN -lentokentältä 10 535
65 dB alle jäävät 324
Vähintään 55 dB alle jäävät 11 913
Tikkurilan uhrit (väh. 60 dB) 15 909
Alle 500 m lähimmästä asemasta 106 601
Sama prosentteina 21,75 %
Joista työikäisiä (15 – 64 v.) 73 108
Asukkaat taajamissa 71 904
Kouluikäisiä taajamien ulkopuolella 1 404
Verrattuna kaikkiin kouluikäisiin 2,55 %
Ulkomaalaisia yli 10 % 41 alueella
Ulkomaalaisia yli 20 % 11 alueella
Ulkomaalaisia yli 30 % 7 alueella
Ekaluokkalaisia ensi vuonna (6 v.) 14
Yläastelaisia ensi vuonna (13 – 15 v.) 63
Kouluikäiset alueen asukkaista 8,39 %
Muunkieliset koululaiset ≈ 9

Tutkittuani Vilma Koljosen taulukkoa samaisista asioista, tulin tulokseen että minulla on aika hemmetin moni tulos väärin :DDDDDDDDD Ehkä sen takia kaikki tuntui helpolta koska koko ajan olinkin tehnyt kaiken väärin! Muutamat asiat olivat yhtenäisiä taulukoissamme, joten gis-jumalille kiitokset siitä, ainakin sain jotain oikein.

Hybrikseni on vihdoin syössyt minut turmiooni, ja näin olen tullut tulokseen, että en olekaan ihan niin velho kuin olin aikaisemmin uskotellut itselleni. No mutta gis on silti kivaa, joten kohta jokaviikkoisen hokemani sanoin: uuteen nousuun.

Lähteet:

Koljonen, V. Bufferointia & analysointia, https://blogs.helsinki.fi/vilmakol/ luettu 12.2.2020.