3.4.1 iMovie – Mac OS X

03:40 – Meneillään olevan projektin esikatselu
03:57 – Elokuvan julkaiseminen/tallentaminen

iMovie

iMovie on Applen julkaisema tavallisille kotikäyttäjille suunniteltu videonmuokkausohjelma. iMovie on  osa iLife-ohjelmapakettia Mac tietokoneissa.

iPad tabletin käyttämästä iMovie versista on karsittu ominaisuuksia.

iMovie tallennusvalinnat

Tarkkuus (Resoluutio):

854 x 480 & 960 x 540 = Pääsääntöisesti mobiililaitteille soveltuvia resoluutioita, joiden käyttö tietokone tai televisiokäytössä ei ole suositeltavaa. Voidaan käyttää, jos tallennustila on rajallinen. Huomio että uudemman sukupolven mobiililaitteet tukevat entistä korkeampia resoluutioita (HD).

1280 x 720 = Yleisesti käytetty ns. HD-tasoinen resoluutio. Soveltuu hyvin käytettäväksi esimerkiksi tietokonekäyttöön tarkoitettuihin tiedostoihin.

1920 x 1080 = Korkealaatuinen Full HD –resoluutio. Voidaan käyttää esimerkiksi tilanteessa, jossa käytettävä kuvamateriaali on kuvattu tällä resoluutiolla. Pääsääntöisesti erittäin paljon kovalevytilaa vievä resoluutio, jonka takia käyttö ei normaalikäytössä suositeltavaa.

Laatu (Bit Rate/Bittinopeus):

iMovie tarjoaa mahdollisuuden tehdä tallenteita eri laatuasetuksilla. Laatuasetukset vaikuttavat videotiedoston sisältämään datan määrään, joka taas vaikuttaa videon yleiseen laatuun. Toisin sanoen mitä enemmän videotiedosto sisältää informaatiota, sitä laadukkaampi se on, mutta samalla myös tiedostokooltaan suurempi. Oletuksena olisi hyvä käyttää laatutasoa Normaali/Korkea, kun video tallennetaan 1280×720 resoluutiolla. Tiedoston koko kasvaa aina laatutasoa kasvatettaessa. Pääsääntöisesti mitä korkeampi resoluutio, sen korkeampaa laatuasetusta tulisi käyttää.

Taustakuvan vaihto iMovien avulla Blue/Greenscreen toiminnolla ( Linkki )

Toimittajan tukisivusto (Linkki)

iMovie-videoiden julkaiseminen yhteisösivustoilla (Linkki)