3.6.4 Videoiden käyttö Moodle-ympäristössä

Missä video näkyy?

• Kurssin etusivulla
  • Kurssin alasivulla
  • Kurssilla olevassa ”kirjassa”
  • Sanastotyökalussa
  • …eli joka paikassa mihin videon voi lisätä muokkaustyökaluista

Miten video näkyy?

• Upotettuna suoraan sivulle
  • Linkkinä jonnekin verkkosivulle
  • Linkkinä tiedostoon

UniTube videon lisääminen moodleen

• Julkinen video voidaan lisätä kuten mikä tahansa linkki ja sen voi myös upottaa (iFrame).
  • Vain moodlessa näkyvä video lisätään moodlen omalla ”ulkoinen työkalu” – toiminnolla. Tarkka ohje moodlen opettajan oppaassa.
  • Videon maksimikokorajoitus Flamman Lataamosta johtuva 2GB (isommat unitube-tuen kautta).

Youtube videon upottaminen moodlen sivuille:
Youtube videon linkin liittäminen moodlen sivulle aiheuttaa automaattisesti videon upottamisen sivulle. Jos ET halua, että video upottuu, niin joudut  muokkamaan moodlen mediafilttereitä. Tarkka ohje moodlen opettajan oppaassa.

Tiedoston lisääminen suoraan moodleen

• Tiedoston maksimikoko on 50 M
  • Videotiedoston aukeaminen vastaanottajalle riippuu hänen koneensa asetuksista eli mikä ”mediasoitin” koneessa on ja mihin tiedostomuotoihin se on liitetty.
  • Tätä tapaa voi käyttää lähinnä erittäin lyhyiden esim. kännyvideoiden liittämiseen keskustelupalstalle.

Opiskelijoiden videoiden lisääminen kurssille

• Videoita ei pitäisi tuoda tiedostoina suoran moodleen
  • Opiskelijat voi sensijaan ohjeistaa perustamaan oma Youtube-tili ja linkittämään videonsa sieltä suoraan moodlen keskustelupalstalle.
  • Youtuben asetuksista kannattaa valita se vaihtoehto, että vain linkin saaneet voivat katsella vdeota.