Ensimmäisen tehtävän jännitys

Aina välillä alkuun pääsemisessä on omat haasteensa. Joskus innostus on niin kova, että tehtävänannot tulee luettua niin, että jotakin olennaista unohtuu ja tulos muistuttaa lässähtänyttä ja puoliraakaa pannukakkua. Toisaalta opiskelumateriaalin etsimisessä on omat haasteensa ja jotakin tiettyä teosta ei tunnu olevan missään. Pahin kuitenkin on, kun kyseenalaistaa omat kykynsä. Niinkin on käynyt jopa minulle. Silloin, kun diabetekseni oli hoitamaton, enkä siis tiennyt olevani sairas, tuntui siltä, etten osaa, eikä minulla ole kykyjä (vaikka opintopistemääräni olikin reippaasti yli 400 ja yksi proseminaaritutkielma oli tehtynä).

Olen (toivottavasti) alkanut saada opinnoistani kiinni. Eilen, juhannusaattoiltana saavuin Turun yliopiston atk-luokkaan ja aloin hoitaa useampia asioita. Yksi oli se, että tein alkurungon ensimmäiseen viestinnän tehtävään. Kirjoitin reilu puoli liuskaa tekstiä pienehköllä fonttikoolla. Tätä vielä hiukan parantelen sitten lähempänä tenttiä.

Sen jälkeen myöhään illalla tai yöllä aloin kuunnella pari vuotta sitten ostamieni kuulokkeiden kautta seuraavaa luentoa. Olin kieltämättä ilahtunut siitä, että tämä luento oli oikeasti sellaista, mikä kiinnostaa itseäni; onhan minulla menneisyyttä euroviisuharrastajatoimittajana ja jonkin verran muutakin viestintäkokemusta. Joskus olen jopa lueskellut viestinnän ja tiedotusopin pääsykoekirjoja, mutta tuolloinkin hakemiseni on keskittynyt muualle.

Eilisen rupeaman jälkeen oli tunne kuin jonkin kilpailun voittajalla. Olin tyytyväinen siihen, että sain nyt paremmin alkuun tämän opintojakson. Toki iso osa opintojaksosta on edessä, mutta pyrin nyt tekemään sitä hiljalleen niin, että pääsen elokuun alussa palauttamaan tehtävät ja osallistumaan tenttiin. Nyt onkin edessä seuraavan tehtävän tekeminen, eikä sekään tunnu enää miltään peikolta. Tai itse asiassa, kyllähän Muumipeikkokin on peikko ja tekeminen tuntuu juurikin Muumipeikolta, jos ajattelen tämän antamaa positiivista mielikuvaa. Muumipeikko on mukanani opinnoissani, kuten kuvasta näkyy.

Kirjoittelin muuten eilen illalla tulevan syksyn lukujärjestystäni ja siitä tulee sisällöllisesti erilainen kuin yleensä. Joitakin viestinnän kursseja yritän saada mukaan. Huomasin myös, että Helsingin avoimessa yliopistossa alkaisi elokuun lopussa erityisen kiinnostava Poliittiset liikkeet: Kansalaisosallistumisen uudet muodot ja lobbaus 5 op. En vain tiedä, mitä tekisin tällä opintojaksolla, kun Yhteiskunnallisen muutoksen 25 opintopisteen opintokokonaisuus ei ole suunnitelmissani ainakaan vähään aikaan.

Palailen taas tänne blogimaailmaan, kunhan minulla on jotakin uutta kerrottavaa. Nauttikaa kesäpäivistä!

Ystävällisin terveisin,

Jukka