Kohti vuotta 2019

Syyslukukausi 2018 alkaa kääntyä viimeisille hetkilleen. Vielä työtä on jäljellä; ainakin yksi essee ja kaksi tenttiä olisi suunnitelmissani. Toiseen tenttiin ilmoittauduin juuri ja toisen ajankohtaa pohdin vielä, sillä se on Examinarium-tentti, jollaisessa en vielä ole ollutkaan Helsingin opinnoissa.

Reilu 2 viikkoa sitten olin Opiskelun olohuone -tapahtumassa keskustelemassa teemalla Oppiminen tekee hyvää. Iloni oli kohdata muitakin avoimen opiskelija-aktiiveja. Oli mukavaa vaihtaa ajatuksia ja mietteitä. Sielläkin huomasin, kuinka nautin siitä, että saan kuunnella ja neuvoa toisia. Itse ainakin arvostan tällaista oppimisen muotoa.

Ensi vuosi tuo varmasti uusia haasteita. Suurempiin tavoitteisiini liittyy useampien opintokokonaisuuksien saattaminen loppuun. En luettele niitä tässä, mutta valmistumiseen ja unelmatyyppiseen työhön pääsemiseen tähtään.

Yhteiskuntapolitiikan kysymyksiä -kurssilla valmistelen esseetä. Toivon, että saan esseen palautettua hyvissä ajoin, sillä arvosanaa lasketaan yhdellä myöhästymispäivää kohden. Täsmällisyys on hyve, mutta esimerkiksi terveyden reistaillessa epäonnistumisen tuottaman pettymyksen tunne kumuloituu, jos esseestä saa heikomman arvosanan tai jopa hylätyn.

Positiiviseen ajatteluun kannattaa panostaa. Minä onnistun, kunhan uskon itseeni. Kun varaan tarpeeksi aikaa, niin saan tehdyksi. Kun osaan sanoa liikaa aikaa vieville asioille selvästi ei, niin silloin on helpompi toteuttaa omat päämäärät. Silloin, kun asiat onnistuvat, on palkkiona hyvä mieli, joka tarttuu helposti muihinkin.

Haaveilla kuitenkin pitää jonkin verran. Itse ainakin haaveilen tietyistä opinnoista ensi kesänä. Helsingin yliopiston avoimessa alustavaa kesäopintotarjontaa onkin lueteltu täällä olevassa listassa, joka täydentyy.

Kaikkea hyvää,

t. Jukka