Ensimmäinen työharjoittelu takana

Tein työharjoittelun tässä jaksossa ”Asiakastyön taidot”, joka on sosiaalityön aineopintojeni viimeinen kurssi, niin vammaispalveluissa Espoossa. Työharjoittelu oli erittäin antoisa ja opin paljon. Ja nyt olen tällä kurssilla saanut varmuuden itselleni siitä, että sosiaalityöntekijän pätevyys on se, johon haluan tähdätä. Lisäksi olen saanut varmuuden siitä, että ”vammaisuus” on yksi erikoistumisosa-alueeni sosiaalityössä, joka on kulkenut ”lapsuuden ja nuoruuden” sekä ”mielenterveyden ja päihteiden” erikoistumisalueen kanssa mukanani jo sosionomi AMK – opinnoistani lähtien.

Töiden, perheen ja opiskelun yhdistäminen on vaikeaa, mutta sinnikkäästi aion yrittää. Pyrin yliopistoon niin monta kertaa kuin se vaatii, että ovet aukeavat ja käyn sisään avoimen puolella mahdollisimman monta kurssia. Helpommin sanottu kuin tehty, koska kokopäiväisen työn ja perheen ohella opiskelu on vaativaa, mutta kiirettä minulla ei ole mihinkään, haluan edetä pikkuhiljaa. Minulla ei ole mahdollisuutta ottaa aikaa ja keskittyä vain esim. pääsykokeiden lukemiseen tai muuten pelkkään opiskeluun eikä ole siihen myöskään taloudellista mahdollisuutta, vaan koko paketti kulkee nyt rinnalla koko ajan. Uskon kuitenkin, että unelmat ovat saavutettavissa, vaikka hitainkin askelin..  ja uskon myös, että elämänkokemukseni ja työkokemukseni sosiaalialalta ovat niitä asioita, jotka ovat valmistaneet minua sosiaalityöntekijän työhön.

Tänä syksynä olen aloittanut myös uuden työn, lastentarhanopettajan sijaisuuden, eli kiirettä on piisannut. Olen virkavapaalla perhepäivähoitajan työstäni. Omista lapsista kuopus on esikoulussa, joten on mielenkiintoista tehdä työtä kodin ulkopuolellakin. Ei sillä, etten arvostaisi perhepäivähoitajan työtä, mielestäni se on vaativaa työtä, jonka arvostus on ihan liian pientä. Työkokemus ja taidot, joita työstä saa työskennellessään yksin, ovat sellaisia, joita voin lämpimästi suositella muillekin. Lisäksi perhepäivähoito on lapselle erinomainen päivähoidon muoto; pieni ryhmä ja kodinomainen ympäristö.

Eipä tässä marraskuussa sitten sen kummempaa, palaillaan vielä ensi kuussa, jonka jälkeen olen blogipostauksissani tauolla ensi kevään 2016 yliopistohakujen ajan ja palailen asiaan sen jälkeen syksyn 2016 suunnitelmien kohdalta. Toivottavasti saadaan taas pian lunta, talvinen maisema on aina niin kaunis!snow-21979_960_720

Omat ohjeeni opiskelijalle

Hei taas!

Heti aluksi anteeksi pienestä blogihiljaisuudesta. Kaksi työpaikkaa, avoimen opinnot ja sosiaalinen elämä ovat viimeaikoina taistelleet tilasta kalenterissani, jonka seurauksena bloggaaminen on jäänyt hetkeksi vähemmälle. Vielä kerran, pahoittelut!

Ensimmäinen kurssi tentteineen on nyt ohi, jokseenkin odotan edelleen tuloksia toisesta. Tentit eivät olleetkaan niin hurja kokemus kuin ajattelin, yllättävän kivuton oikeastaan! Varsinkin kirjallisuustentissä oli mukava huomata, kuinka keväällä pänttäämäni Mediayhteiskunnan asiat tulivat nopeasti mieleeni. Tämä toi valtavasti motivaatiota ensi kevään luku-urakkaa varten. Toinen kurssi, viestinnän analyysi, pyörähti käyntiin lähes heti johdantokurssin jälkeen. Toisin kuin ensimmäisellä kurssilla, näillä tunneilla olemme luentojen sijaan keskittyneet omien tieteellisten tutkimusten tekemiseen. Aiheen saa valita itse ja siihen perehdytään syvällisesti, joten itseään kiinnostavien asioiden oppiminen on taattua. Vahva suositus tällekin kurssille!

Opinnoissa on siis todellakin päästy vauhtiin. Ajattelinkin jo pienen hetken opiskelleena koota tänne blogin puolelle pienen vinkkilistan, jonka toivon auttavani muita avoimessa aloittaneita ja siellä aloittavia. Nämä tiedot olisivat auttaneet ainakin itseäni kun ensimmäisellä kurssillani aloitin!

  1. Vaikka kurssikirjat eivät maksakaan paljoa ja ne haluaisi ostaa, kannattaa silti hankkia myös Helsingin yliopiston kirjastokortti. Jos jokin aihe tuntuu kirjoissa epäselvältä, voi asiaan tutustua lisää lainaamalla kirjan tai tutustumalla e-aineistoon. Varsinkin jälkimmäiset ovat auttaneet itseäni suuresti!
  2. Aloita tenttikirjallisuuteen tutustuminen hyvissä ajoin. Säästyt paniikilta paria päivää ennen tenttiä ja kurssi antaa paljon enemmän, mikäli käsitellyistä asioista on tietoa.
  3. Muista ilmoittautua tenttiin ajoissa. Omalla kurssillani “deadline” oli 10 päivää ennen, joka jäi itseltäni tietenkin huomaamatta. On parempi olla ajoissa ja perua tarpeen vaatiessa, kuin myöhästyä. Uusintakertoja on kuitenkin tarjolla, joten tentti-ilmoittautumisen unohtaminen ei ole maailmanloppu.
  4. Kurssikirjoja ei tarvitse osata sanasta sanaan ulkoa, vaan kyse on enemmänkin suurten kokonaisuuksien hallinasta. Tunneilla myös huomaa, että mikä on tärkeää ja tarpeellista tietoa.
  5. Jos kurssi menisikin valmistautumisesta huolimatta kehnosti, ei kannata lannistua. Jo aiemmin mainitsemiani uusinkertoja on tarjolla kaksi kappaletta ja ensimmäisessä tentissä näkee jo hieman, että millaisiin kysymyksiin kannattaa varautua.

Opiskelun intoa! 🙂

Emma

 

 

(Vapaa-)aikataulu

Avoimessa yliopistossa opiskeluun liittyvät vahvasti opintojen suunnittelu sekä opintojen ja muun elämän sovittaminen yhteen. Nautin suunnittelusta ja aikataulujen tekemisestä. Ehkä siitä tulee tunne, että elämä on hallussa. Hankaluutena on, etten tästä huolimatta osaa arvioida, kuinka paljon kannattaa asioita itselleen haalia. Esimerkiksi paljonko minulla todellisuudessa on aikaa opinnoille?

Viimeisen parin kuukauden aikana käytössä on ollut taskukalenterin lisäksi excel, käsin piirretty lukujärjestys ja viikkokohtaiset “to do”-listat. Paniikkikin on ehtinyt iskeä ja olen suominut itseäni liian moneen asiaan ryhtymisestä yhtäaikaa. Luopuminen on vaikeaa, kun jokaisesta asiasta kuitenkin nauttii. Sitten ymmärsin, että kaikki asiat eivät ole yhtä tärkeitä. Aina ei tarvitse laittaa 110% itsestään ja vain harvalla asialla on kiveen kirjoitettu aikataulu. Tenttikertojakin on ne kolme ja melko varmasti riittää, että siihen yhteen panostaa.

Isoin asia, jota olen yrittänyt opetella on vapaa-ajan ottaminen. Paraskaan suunnitelma ei toimi, jos välissä ei ole aikaa rentoutumiselle. Se, ettei näe ystäviä tai ehdi käydä urheilemassa tekee ihmisestä nopeasti zombin. Ja zombina on vaikea tehdä töitä ja opiskella.

Kun tajusin, etten ehdikään tehdä kaikkea mitä olin ajatellut, järjestelin asiat uudelleen. Mietin: 1. mitkä asiat ovat ns. pakollisia? 2. mitkä asiat ovat minulle tärkeitä? Nyt aikataulun teko tuntui eri tavalla hyvältä, kun tiesin että aikaa on myös haaveiluun ja kävelyille.

Tsemppiä kaikille opintoihin, niiden suunnitteluun ja suunnitelmissa pysymiseen!

T:T

_DSC0304

Tiukkoja faktoja ja pohdiskelevia esseitä

Avoimen yliopiston opinnoissa olen nauttinut vapaudesta ja siitä, että olen saanut suunnata energiaani asioihin, jotka minua kiinnostavat. Olen ajatellut, että tällaista yliopistossa opiskelu on.

Olen opiskellut lähinnä sosiaalipsykologiaa, joka sisältää melko laajan skaalan kaikenlaista. Jopa Helsingissä ja Tampereella opetettava sosiaalipsykologia on painottunut hieman eri tavoin. Työelämässä sosiaalipsykologi voi olla yhtä hyvin suunnittelemassa kaupunkia kuin yrityksen hr-henkilönäkin -riippuen omista kiinnostuksen kohteista. Useimmilla kursseilla on kannustettu keskittymään niihin aiheisiin, jotka itseä kiinnostavat. On ollut tietynlainen valinnan vapaus kurssin sisältämistä aiheista.

Myös psykologia on minusta kiinnostavaa ja aloitinkin perusopinnot nyt syksyllä. Ensimmäisenä kurssina oli Neuro- ja kognitiivinen psykologia. Kurssi sisältää melko paljon tietoa ja monet tenttivätkin neuro-osuuden ja kongnitiivisen osuuden erikseen. Oppiakseni mm. mitä aktiopotentiaali tarkoittaa, olen tehnyt muistikaavioita ja pieniä lappusia ympäri asuntoa. Aikamoista ulkoaopettelua siis. Täytyy myöntää, että tämä hieman yllätti minut. Olin tottunut oppimispäiväkirjoihin ja pohdiskeleviin esseisiin, joissa asioita käsitellään monelta eri kantilta. Hermosolun rakenne kuitenkin on juuri se mikä se on, eikä siinä ole pohdinnalle sijaa.

Omat tietoni eivät riitä erittelemään sosiaalipsykologian ja psykologian eroja tämän enempää. Luulenpa kuitenkin, että psykologiassakin kannustetaan suuntaamaan niitä asioita kohti jotka kiinnostavat, se hetki vain ei ollut ihan ensimmäisellä kurssilla vielä. En epäile ettenkö selviäisi tämänkin kurssin (jostakin niistä kolmesta) tentistä ihan kunnialla. Käsittääkseni muut psykologian kurssit ovat hieman erilaisia ja ehkä lähempänä sitä mitä odotin. Katsotaan mitä vastaan tulee, kun keväällä edessä on persoonallisuuspsykologian kurssi.

T:T

IMG_20151012_174907

Opiskelen elämää varten

Moni aikuisopiskelija on avoimessa opiskellessaan törmännyt varmasti kysymykseen: ”Koska valmistut?”. Hyvää tarkoittava kysymys on toisilla heräämää mielenkiintoa opiskeluitasi kohtaan. Tutkintoon moni meistä saattaa tähdätäkin, toisaalta mitä se tähtääminen tarkoittaa, sen voi ajatella niin monella tavalla. Ei ole itsestään selvää, että pääsen opiskelemaan yliopistoon sitä mitä haluan, toisaalta sekin mitä haluan voi muuttua myös matkan varrella tai sitten “elämän realiteetit” tulevat vastaan eli opintopolkua on vaihdettava syystä tai toisesta tai minua voi kohdata sairaus, työttömyys tai muu vaikea elämäntilanne. Tärkeintä on kuitenkin muistaa, että opiskelusta on aina hyötyä, teki sitä sitten tutkintoa kohden tai avoimessa muuten.

Uusimmat hallituksen ajatukset aikuiskoulutustuen mahdollisesta muuttamisesta lainaperustaiseksi (ts. en tarkemmin tiedä tämän sisältöä), mutta se myös askarruttaa aikuisopiskelijoita. Onko minulla enää taloudellisesti mahdollista opiskella töiden ohessa, jos en voi missään vaiheessa ottaa opintovapaata töistäni käyttääkseni siihen aikuiskoulutustukea? Työmarkkinoilla on kova kilpailu. Yksi tutkinto ei välttämättä takaa enää töitä ja jos uuden tutkinnon hankkiminen sen takia ei ole enää kaikille mahdollista taloudellisesti, niin en näe kuinka se takaisi sitä, ettei työttömiä ainakaan niin paljoa enää maassamme olisi. Toivottavasti tämä asia on sellainen, mitä hallitus vielä pohtisi.

Mutta palatakseni vielä elinikäisen oppimisen ideaan.. voiko saavutuksilla kuitenkaan mitata sitä, mitä itse asiassa ”opiskeluiden matka” tarjoaa? Onko päämäärä tärkeämpi kuin itse matka sinne? Mitä jos vastaisinkin seuraavalle kysyjälle, joka kysyy opinnoistani, että opiskelen elämää varten, koskaan ei voi tietää, mitä elämä tuo eteeni ja missä näitä tietoja tarvitsen. Se on ainakin varmaa, että keskustelua tällainen vastaus voisi herättää.

Voimia sinulle opiskeluun, missä ikinä kanssamatkaaja niitä tarpoatkin! 🙂  -Maria-

“Oho”

Otsikon sana on kuvannut viime viikkojani paremmin kuin hyvin. Oho, luento olikin tänään eikä torstaina, kuten yleensä. Oho, unohdin perua tapaamisen sairastumiseni vuoksi. Oho, muistiinpanoni unohtuivat kirjastoon. Oho, tenttiin olisikin pitänyt ilmoittautua jo monta päivää sitten. Oho.

Tämä ei ole kuitenkaan mitenkään epätavallista minulta, vaan sana sopii arkeeni varsin mainiosti. Haalin itselleni jatkuvasti uutta tekemistä, mikä on suurimmalta osalta ihanaa. Minulla on kuitenkin huono tapa unohtaa merkitä menoni kalenteriin, jonka takia koen “oho”- tai “hups”-tilanteita elämässäni liiankin usein. Viimeaikoina erityisesti tentteihin lukeminen on kärsinyt, sillä en yksinkertaisesti muistanut ensimmäisen tenttini olevan niinkin lähellä kuin ensi viikolla. Kaiken lisäksi tentti olisi toiseni, jos olisin muistanut ilmoittautua ensimmäiseen. Niinpä, oho.

Sain melkoisen inspiraation lukiessani Johannan postausta ajankäytöstä. Myönnän, että elämäni “aikatauluttomuus” saattaa johtua siitä, että usein turhan tiivis aikataulu voi tuntua ahdistavalta; kun tekee opintojen ohella vielä töitä, haluaa vapaa-aikanaan rentoutua aikataulutetun puurtamisen sijasta. Ajankäytön suunnitteleminen ei kuitenkaan aina ole pahasta, vaan voi oikeasti olla avain rentoutumiseen. Kun tietää missä pitää olla ja mitä pitää tehdä milloinkin, ei tarvitse pohtia jatkuvasti sitä, että onko unohtanut jotain. Postauksen luettuani suunnittelin ja merkitsin lähipäiville tarkan lukusuunnitelman, joiden ohelle kirjoitin myös vapaa-ajan tekemiset. Tänään luin aamulla tasan merkitsemäni ajan ja sivumäärät, jonka jälkeen tapasin ystäviäni ja kävin kävelyllä ihailemassa syksyistä Helsinkiä. Lukusuunnitelma sai minut lukemaan riittävästi, jonka jälkeen pystyi hyvällä omatunnolla nauttimaan kauniista päivästä.

Ehkäpä viimepäivien hyvät kokemukset “aikataulutetusta” elämästä lieventävät myös tenttijännitystä. Seuraavat kolme päivää on edessä nimittäin tiivistä opiskelua, jonka aikana asiat olisi tarkoitus saada hyvin mieleen! Onneksi on lukusuunnitelma, jota ilman olisin varmasti auttamatta jäljessä.

Nauttikaa ihanista syyssäistä! 🙂

Emma

 

Moikka!

Täällä kirjoittaa uusi bloggaaja! Moi kaikille!
Tämä syksy ja uusien kurssien alku toi mieleeni viime syksyn, jolloin astelin ensimmäistä kertaa sisään Avoimen yliopiston luennolle. Silloinen luento oli osa sosiaalipsykologian johdantokurssia ja miltei jokainen tuoli salissa oli täysi. Opintojeni edetessä olin erityisen iloinen siitä, miten tosissaan ihmiset suhtautuivat opiskeluun. Vaikka kyseessä ovat kaikille avoimet kurssit, opiskelu Avoimessa yliopistossa ei ole puuhastelua. Luennoilla keskustellaan ajankohtaisista ja kiperistä kysymyksistä innostuneessa ilmapiirissä. Ja ovathan kurssit tietenkin sisällöllisesti ja vaatimustasoltaan samoja, joita yliopiston puolellakin opiskellaan.

Avoimessa yliopistossa olen löytänyt jälleen innostukseni opiskeluun. Kaikki on hyvin vapaata ja tietynlaisesta suorittamisesta on voinut luopua. Toki 28-vuotiaana opiskelee jo eri elämänkokemuksellakin kuin aikoinaan aloittaessani muotoilun opintoja tuoreena ylioppilaana. Jotta opiskelu ei kuitenkaan aivan leviäisi käsiin tämän kaiken vapauden innoittamana, olen asettanut joitain tavoitteitakin. Tällä hetkellä tähtäimessä on saada valmiiksi sosiaalipsykologian ja psykologian perusopinnot ensi syksyyn mennessä.
Koulutustaustaltani olen siis Muotoilija (amk) ja työelämääkin on tullut nähtyä jo useamman vuoden ajan. Tällä hetkellä teen osa-aikatöitä ja satunnaisia freelance-projekteja. Arkea rytmittävät myös kuvataideopinnot Avoimessa taidekoulussa. Tässä hetkessä minulle tärkeintä on, että keskityn asioihin, jotka minua kiinnostavat. Vaikka sitä selkeää päämäärää ei olisikaan kokoajan näkyvissä.

Innostavaa syksyä kaikille ja tavataan taas!

T:TIMG_20151003_164739

 

 

Mistä aikaa opiskeluun?

Syksy on jo pitkällä. Välillä sitä on vaikea uskoa, koska kesäisiä päiviä riitti syyskuulle saakka. Opintojen kanssa tulee helposti kiire, jos ei pysy ajankulussa mukana. Ajankäyttö onkin yksi teema, jota olen uutena opiskelijablogin kirjoittajana ajatellut pohtia. Usein avoimen yliopiston opiskelijoilla on monta rautaa tulessa. Itsekin olen jo vuosien ajan tasapainoillut perheen, työn ja opiskelun välillä. Elämän eri osa-alueet ovat usein antoisia ja tarjoavat toisilleen vastapainoa. Mutta entäpä jos aika ei riitä? Tunnit voivat yksinkertaisesti loppua kesken tai ainakin jokin osa-alue jää liian vähälle huomiolle. Kun aika ei tunnu millään riittävän, tulee mieleen monenlaisia, usein hätiköityjä ratkaisuja, kuten öisin valvominen tai kurssin keskeyttäminen. Itse olen kokeillut molempia vaihtoehtoja, mutta viime aikoina myös yrittänyt lisätä ajankäytön suunnittelua ja töiden laittamista tärkeysjärjestykseen.

Aikataulutettu elämä kuulostaa ahdistavalta, mutta todellisuudessa se voi vähentää kiirettä. Aikataulu mahdollistaa keskittymisen yhteen asiaan kerrallaan ja auttaa huolehtimaan asioista kiireellisyysjärjestyksessä. Työskentely on tehokkaampaa, kun ei tarvitse stressata yhtä aikaa kaikesta. Aikataulujen avulla voi myös karsia turhaa tekemistä, kuten tarkoituksetonta netin selailua. Itselläni on vielä paljon oppimista kalenterinkäytöstä. Unohdan välillä merkitä esimerkiksi tenttipäiviä ylös tai korjata muuttuneita aikatauluja. Motivaatiota aikataulujen suunnitteluun saan siitä, kun joskus merkitsen myös vapaa-ajan kalenteriin. Kun varaa omaa aikaa tai yhteistä aikaa perheen kanssa, saa siitäkin nauttia hyvällä omallatunnolla. Kiireen keskellä pienempikin tauko riittää, kunhan saa ajatukset kokonaan muualle.

Intoa opiskeluun ja jaksamista syksyn kiireisiin!
Johanna

Ahdistusta ja intoa

Hei taas!

Syyskuun loppu häämöttää jo uhkaavasti, samoin kuin ensimmäiset tentit lokakuussa. Aika menee hurjan nopeasti. Kirjoja on tullutkin jo päntättyä jonkin verran, mutta en todellakaan koe olevani vielä valmis. Opiskelu tuntuu niin erilaiselta verrattuna lukioon! Kun kurssikirjat julkaistiin kauhistelin ensiksi toista kirjaamme, joka on viime kevään pääsykoekirjani; Janne Seppäsen ja Esa Väliverrosen Mediayhteiskunta. Oppimisen innon sijasta mielen täytti lähinnä ahdistus ja muistot kirjastossa vietetyistä tunneista, lukemattomista harjoitusesseistä sekä paniikista ennen pääsykokeita. Pienen sulattelun jälkeen tajusin, ettei minun ja Mediayhteiskunnan uusi kohtaaminen olekaan välttämättä niin kamala asia. Kirja on tuttu ja asiat ovat palautuneet mukavasti mieleen. Kyllä tämä tästä!

Vaikka kurssikirjojen pänttääminen ei aina olekaan sitä kaikista mukavinta touhua, luennot ovat yllättäneet minut todella positiivisesti. Luennoile on ollut aina mukavaa mennä ja itse asia on ollut todella mielenkiintoista. Olen kuullut ystäviltäni kauhutarinoita eri aineiden perusopinnoista, jotka ovat usein tylsiä, jopa ikävystyttäviä. Itse olen kuitenkin ainakin toistaiseksi todella innoissani! Vihdoinkin tuntuu siltä, että olen ehkä löytänyt sen “oman juttuni”, jota olen etsinyt todella kauan. Tunne on aivan mahtava.

Voin suositella viestinnän opintoja lämpimästi kaikille, vaikka työllistyminen alalla ei olisikaan mielessä. Käsittelemämme asiat ja ilmiöt ovat todella ajankohtaisia ja niiden tunteminen on mielestäni hyödyllistä itse kullekin. Lisäsksi kurssitarjonta on todella monipuolista ja jokaiselle löytyy varmasti mieuista opiskeltavaa.

IMG_3042

Ihanaa syksyn alkua ja oppimisen iloa kaikille!

Emma 🙂

Opiskelijan arki

Haluan toivottaa lämpimästi omasta puolestani uudet bloggaajat tervetulleiksi tänne opiskelijablogiin! Täällä on jaettu niin iloja kuin surujakin, joita opiskeluun liittyy ja aremmistakin aiheista on uskallettu kirjoittaa ja kokemuksia jakaa, mikä on mielestäni hieno asia. Olemme saaneet myös iloita, kun joku bloggaajistamme pääsee sisään yliopistoon jossain vaiheessa ja toivottaa voimia, kun niitä on kaiken keskellä tarvittu.

Itselläni syksy on alkanut kiireisesti, kuten ounastelinkin tämän kuun alussa. Pian on tämän syksyn ensimmäinen lähiopetuskerta (”Asiakastyön taidot” – opintojakso) yliopistolla arki-iltana. Uusia kirjoja on tullut hankittua, tämä on ehkä yksi asia, joka opiskelijoille on aika ajoin haasteellista. Opettajilta on kyllä saanut asiaan hyvin apua ja vastaan on tultu korvaavina kirjoina, jos tiettyä kirjaa ei millään ole mistään enää saanut (tällaisia tilanteita voi joskus eteen tulla..).

Opiskelijoitten kirjathan on hyvin suosittuja ja niitä käyttävät useammat opintoahjot, joten joskus tiettyä kirjaa voi joutua myös jonottamaan. Joitakin kirjoja olen myös ostanut, toisaalta itse ostamisessa on ollut se hyvä puoli, että kirjoihin on voinut jälkikäteen myöhemmin palata, vaikka ostamishetkellä hinta onkin mieltä ns. ”kirpaissut”. Ehkä kaipaisin enemmän sellaisia foorumeita kuin ”täällä voit vaihtaa ja myydä edelleen käytettyjä kirjoja” tai sitten niitä on useampia olemassa, mutten ole niihin vain törmännyt.

Opiskelijan arkeen kuuluu myös kirjojen hankinnan lisäksi oman aikataulun ja opiskeluaikataulun suunnittelu. Siinä opintojen ohjaaja voi toimia apuna tai sitten esim. tentteihin liittyen avuksi saa mm. ”Opiskelun taidot”- kursseilta, joita Helsingin avoin yliopistokin tarjoaa. Tietoa on siis saatavilla, mutta opiskelijan täytyy itse aktiivisesti etsiä tietoa, jotta sitä saa, se on hyvä muistaa.

Opiskelijan arki on siis ajoittain haasteellista, mutta hyvin palkitsevaa ja siihen kannattaa varautua myös, että välillä tulee onnistumisia ja välillä epäonnistumisia, mutta kaikesta huolimatta eteenpäin kannattaa mielestäni jatkaa. Sen itse olen tässä opintomatkassani avoimessa yliopistossa oppinut. Nähdään siis avoimen kursseilla ”opiskelukollegat”! 🙂kirjat