Toisto on oppimisen äiti ja isä

Viidennellä kurssikerralla sain taas konkreettisesti huomata, kuinka asioiden ehkä loputtomaltakin tuntuva toistaminen on sittenkin hyödyllistä. Harjoituksissa tehtiin PALJON erilaisia kyselyjä ja hakuja aineistoihin – niin spatiaalisia kuin attribuuttihakujakin. Arcmapia paljon käyttäneenä tietyt QGIS:n toteutustavat ovat tuottaneet minulle päänvaivaa, kun blondin logiikka ei kaikilta osin toimi samalla tavoin kuin ohjelmistoinsinöörin. Haasteena on monesti ollut, kuinka päässä oleva selkeä visio muutetaan QGIS:n toiminnoiksi, jotka eivät siis ole aina ihan samanlaiset kuin vaikkapa Arcmapissa.

Tämän viikon harjoituksia askaroidessa havahduin siihen, että hämmentävästi asiat sujuvat nopeammin, kun niitä tekee n:nnettä kertaa peräkkäin. Luulen, että koin jopa hetkellisen valaistuksen noin 77 yrityksen jälkeen Join attributes by location -toiminnon kanssa: sen syvin olemus oli kirkkaana mielessäni ainakin jonkin aikaa eräänä helmikuun torstain iltapäivänä. Voi tosin olla, että ensi viikolla etsin sitä valaistusta uudelleen. Oli myös lohdullista lukea Sannan blogista (Korpi 2021), kuinka muillakaan ei ole aina helppoa muistaa, mistä kaikki edellisillä kerroilla käytetyt toiminnot löytyivätkään. 😀 Kyselyjen tuloksia voi tutkailla taulukosta 1 ja ao. kartoista. Ihan en ota vastuuta, että kaikki luvut ovat absoluuttisen oikeita, mutta ainakin niiden laskemishetkellä ne tuntuivat siltä.

Itsenäistehtävässä jäin pohtimaan, että koropleettikartallahan ei tainnut olla korrektia ilmoittaa absoluuttisia lukuja vaan mieluummin siksi jumppasin kaksi versiota: toisessa (kuva 1) on esitetty alueella olevien uima-altaallisten rakennusten lukumäärä, toisessa (kuva 2) suhteellinen osuus kaikista alueen rakennuksista. Visualisointityökalut tuntuvat näin äkkiseltään löytyvän helposti, mutta jos haluaisi vähänkään panostaa siihen, niin kyllä saisi uppoamaan aikaa karttojen tekemiseen. Ehkä on tullut välillä mentyä vähän siitä aidan matalimmalta kohdalta. Muutkin kurssilaiset, kuten Roosa (Harmonen 2021), oli huomannut että karttojen tekeminen on QGIS:ssa suht helppoa.

Harjoituksissa – ja muutenkin – bufferit ovat kaikessa yksinkertaisuudessaan ja monikäyttöisyydessään suosikkejani. Puroille voi laskea tietynlevyisiä suojavyöhykkeitä tai selvittää, kuinka monta talviasuttavaa rakennusta on saimaannorpan poikaspesien läheisyydessä ja sen perusteella miettiä vaikkapa potentiaalisen häiriön määrää norpan pesinnälle. Tai jos halutaan turvata Klobbenin merikotkan pesintärauha (STT Info 2021), niin millä alueella ei saisi liikkua, jos häiriöetäisyys on x m. Muistakaahan siis bufferit, kun liikutte Vanhankaupunginlahdella!

PS. Toivottavasti tuo linkki taulukkoon toimii teilläkin!

***

Taulukko 1.

Kuva 1.
Kuva 2.

Lähteet:

Harmonen, R. 2021. Kurssiblogi https://blogs.helsinki.fi/harmoroo/ .Viitattu 18.2.2021.

Korpi, S. 2021. Kurssiblogi https://blogs.helsinki.fi/sakorpi/ Viitattu 18.2.2021

STT Info 2021. Helsingin kaupungin tiedote 8.1.2021. <https://www.sttinfo.fi/tiedote/vanhankaupunginlahden-merikotkat-tarvitsevat-taas-pesimarauhan?publisherId=60577852&releaseId=69897919> . Viitattu 18.2.2021.

6 kommenttia artikkeliin ”Toisto on oppimisen äiti ja isä”

  1. Oon ite painimassa ton uima-allastehtävän kanssa niin miten sait QGIS:ssä vastauksen tohon kuinka paljon asuu asukkaita sellaisissa taloissa, joissa on uima-allas? (ASYHT) Ja sit: kuinka moni noista taloista on omakotitaloja? Entä kerrostaloja tai rivitaloja? Tai mitä toimintoja käytit että saat sen selville? xD Oon yrittäny monena päivänä miettiä mut en vaan tiedä…

    1. Moikka Roosa,
      en yhtään huomannut kysymyksiäsi aiemmin, pahoittelut! Outlook lykkää näköjään kaikki nämä blogikommentit suoraan roskapostiin… Ja tajusin vasta nyt katsoa täältä blogin puoleltakin näitä kommentteja… hups!

      Hyviä kysymyksiä, nyt koitan muistella, että mitenköhän minä nuo vastaukset jumppasin… 😀
      Mielestäni tein ensin niin, että hain ensin (Select features by value) aineistosta rakennukset joissa on uima-allas (siis hakuehto, että UA=1). Sitten minusta Statistics-paneelista saa suoraan tiedot sekä rakennusten määrästä (count) ja asukkaista (sum), kun siis valitsee kentäksi ASYHT ja muistaa rastittaa kohdan Selected features only. Saatkohan kiinni, mitä tarkoitan? Vähän hankalaa näin kirjallisesti koittaa selittää. Tein vielä niin, että tallensin nuo valitut uima-altaalliset rakennukset omaksi karttatasokseen ja tein sitten vain siihen kyselyt (esim. KATAKER=11) omakotitaloille jne. Mutta tietysti saman saa tehtyä koko aineistoonkin kun laittaa hakuehdoiksi sekä uima-altaan että halutun rakennustyypin. Toivottavasti tästä oli jotain apua ja pääsit eteenpäin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *