Kurssikerta 7 – 1.3.2023

Kurssin viimeinen kartta  – ilmansaasteita ja terveysvaikutuksia

En päässyt osallistumaan kurssikerralle, toisaalta se ei ollut haitaksi, sillä tämä kurssikerta oli täysin itsenäistä toimintaa. Kerran teemana oli oman kartan tuottaminen oma-aloitteisesti alusta loppuun. Koin ensin intoa, kun sai vapaat kädet ja pääsi käyttämään luovuutta. Kuitenkin oli vaikea päästä alkuun, koska katsoessa muiden postauksia ajattelin, että vaihtoehtoja on niin paljon, joten mistä osaan valita?

Luukaksen blogia lukiessani ajattelin, että voisin myös tehdä kartan Helsingistä ja hänen blogistaan sain idean etsiä aineistoa hri:n sivuilta. Päädyin lopulta etsimään tietoa ilmanlaadusta ja mihin se voisi linkittyä, no liikenteeseen tietenkin.

Alkuperäinen suunnitelmani tälle kartalle oli esittää Helsingin ilmansaasteiden sekä teiden yhteyttä. Kuitenkaan en löytänyt shp muotoista ladattavaa aineistoa ilmansaasteista. Yritin ladata excel-muotoisena ilmansaastedataa QGIS:iin niin pitkään, että oli pakko luovuttaa. Löysin sitten samaan kategoriaan kuuluvan aineiston typen oksidien liiallisesta määrästä ilmassa shapefilena.

Huono ilmanlaatu voi aiheuttaa ihmisille vakavia terveyshaittoja. “Typen oksidit ovat haitallisimpia liikenteen päästöjä, sillä ne aiheuttavat hengitystiesairauksia”, kerrotaan Gasumin nettiartikelissa Liikenteen päästöt täytyisi saada kuriin heti. Siksi halusin kartalla myös esittää, kuinka paljon ihmisiä asuu näillä alueilla, joissa typen päästöt ovat olleet erittäin korkealla.

Kuva 1. Typpioksidin vuosiraja-arvon ylitysalueet ja niiden linkittyminen tieverkkoon sekä asukkaisiin Helsingin keskustassa.

Kartalta voi huomata, että Helsingin keskustan isoimmat tiet, kuten iso osa Mannerheimintietä, ovat niitä, joissa typen vuosiraja-arvo on ylittynyt. Tämä siis johtuu suuresta liikennemäärästä alueilla.

Voidaan huomata, että ihmisiä asuu paljon 100 metrin etäisyydeltä näistä teistä, joista pääsee paljon typen oksideja alueen ilmaan. Yhteensä näillä alueilla asuu 12 517 ihmistä. Kuitenkin isojen teiden vieressä asuu niin moni helppojen kulkuyhteyksien vuoksi. Asun itsekin noin 400 metrin päästä tällaisesta suuresti päästöjä lisäävästä tiestä, ja olen kokenut ilmansaasteista aiheutuvia terveysongelmia. Muutin viime syksynä Kotkasta Helsinkiin ja ilmanlaadun muutos oli merkittävä, mikä näkyi esimerkiksi ihoni kunnossa.

Mielestäni kartta on informatiivinen siinä mielessä, ett siinä näkyy ilmansaastevaikutukset konkreettisesti suurien teiden läheisyydessä asuviin ihmisiin. Ilmansaasteen ovat uhka ilmastollemme, mutta kuitenkin myös meille itsellemme suoranaisesti.

Käytin pohjakarttana aiemmin kurssikerralla 4. käytettyä Helsingin alueen pohjakarttaa sekä pääkaupunkiseudun asukkaiden dataa. Lisäsin siihen tiet sekä typpioksidin vuosiraja-arvon ylitysalueet. Tieaineiston löysin HRI:n ja typpiaineiston HSY:n sivuilta. Molemmat aineistot olivat Shapefile muodossa, jonka osasin lisätä helposti QGIS sovellukseen.

Halusin sitten vielä teiden lisäksi tehdä kartasta mielenkiintoisemman, joten otin kolmanneksi muuttujaksi asukkaat. Tein bufferin typen vuosirajan ylitysalueelle 100 metrin säteellä. Sitten halusin esittää asukkaat tämän bufferin sisällä. Valitsin väen bufferin sisältä select by location -toiminnolla ja käänsin valikoiman toisin päin. Sitten poistin valikoimat pisteet (ne, jotka eivät olleet bufferien sisällä).

Koin, että osa kurssin asioista jäi todella hyvin mieleen, joita toteutin tässä kartassakin. Kaikista vaikeinta oli tuoda aineisto netistä sovellukseen. Esimerkiksi excel-tiedoston muuttaminen oikeaan muotoon, jotta QGIS tykkäisi siitä, ei ollut jäänyt niin hyvin mieleen, enkä muista tehneeni sitä kertaakaan kurssilla, joten siksi sen kanssa oli ongelmia. Kuitenkin koko kurssista jäi käteen paljon ja olen jo askeleen lähempänä GISgurun titteliä!

 

Lähteet:

Helsinki region infoshare – Helsingin liikenneväylät https://hri.fi/data/fi/dataset/helsingin-liikennevaylat/resource/a678f192-871d-486d-b45b-32a3a343f85a

HSY – Pääkaupunkiseudun typpidioksidin vuosiraja-arvon ylitysalue https://www.hsy.fi/ymparistotieto/avoindata/avoin-data—sivut/paakaupunkiseudun-typpidioksidin-vuosiraja-arvon-ylitysalue/

Mickelsson, L. Viikko 7 (viitattu 13.3.2023) https://blogs.helsinki.fi/luukasmi/2023/03/07/viikko-7/

GASUM – Liikenteen päästöt täytyisi saada kuriin heti (viitattu 13.3.2023) https://www.gasum.com/ajassa/puhdas-liikenne/2019/liikenteen-paastot-taytyisi-saada-kuriin-heti/

One Reply to “Kurssikerta 7 – 1.3.2023”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *