Toiveita ja tavoitteita

Caterina Marchionni, Michiru Nagatsu ja José Filipe Pereira da Silva

Olemme kolme filosofia, jotka ovat töissä Helsingin yliopistossa: Caterina (italialainen), Filipe (portugalilainen) ja Michiru (japanilainen). Tämä on meidän ensimmäinen blogiteksti suomeksi. Me mietimme, että olisi kiva kertoa meidän toiveista ja tavoitteista suomen kielen opiskelijoina.

On ollut vaikeaa käyttää suomea opiskelussa, koska melkein kaikki suomalaiset vastaavat englanniksi sujuvasti, kun me yritämme puhua suomeksi. Lisäksi jotkut ihmiset puhuvat suomea hyvin voimakkaalla aksentilla. Kielibuustin kurssi oli tosi hyvä, mutta meillä olisi vielä muutama toive ja tavoite suomen kielen opiskelijoina ja kielen käyttäjinä:

Sosiaalinen ja poliittinen elämä

• puhua naapurin kanssa säästä ja vanhemmuudesta
  • kritisoida ihmisiä kadulla, kun he tekevät pahoja asioita, esimerkiksi puhuvat kännykkään ajaessaan autoa tai pyöräillessään
  • osallistua poliittiseen elämään, esimerkiksi juoruihin

Perhe

• ymmärtää meidän lapsia, kun he puhuvat suomeksi perheen ja ystävän kanssa
  • pystyä menemään lääkäriin ja kertomaan hänelle, että suomen terveydenhuolto on erittäin kallista!
  • vastata viesteihin, jotka tulevat meille opettajalta Wilmassa tai sähköpostilla

Töissä

• ymmärtää työkollegoja, kun he puhuvat suomeksi
  • osata puhua meidän työkollegoillemme heidän sukistaan, koska me pidämme sukkien väristä ja kuvioista
  • ymmärtää meidän opiskelijoita, kun he kirjoittavat meille ja pyytävät meiltä apua

Me odotamme innostuneesti, että Kielibuusti-kurssi jatkuu syksyllä.  Toivomme, että meidän tapaamiset opettajien Emmin ja Anniinan kanssa ovat valo, joka kirkastaa meidän päivämme 🙂

Kirjoittajat työskentelevät ahkerasti niin etänä Italiasta kuin lähinä Suomesta.