Ord och makt på Sveaborg

I onsdags var första dagen av projekt Sveaborg och ännu på morgonen i färjan hade ingen av oss någon aning om hur dagen skulle bli. Väl på plats fick vi äntligen höra om det fenomenbaserade projektet vi skulle få ta del av och utföra. Så fort vi fick våra två ord, “ord och makt”, började vi planeringen  av vår sekvensplan och vi kom relativt fort igång med den. Vi började med en sväng via Sveaborgs museum för att kolla runt lite och se vad det hade att erbjuda. Det var ett bra val eftersom muséet innehöll mycket intressant fakta och allmän information som hjälpte oss med att komma vidare i våra funderingar kring vårt fenomen. Vi kollade även på filmen som visades i muséet som var mycket lärorik och som man dessutom kunde se på många olika språk.

Efter besöket vid muséet bestämde vi oss ganska snabbt hur vår sekvensplan skulle se ut och att vi kommer att jobba i stationer. För att få eleverna att röra på sig mycket och få se mer av Sveaborg samtidigt som de får frisk luft bestämde vi oss för att ha lite utomhuspedagogik. Vi har tänkt att eleverna ska få orientera sig från station till station i mindre grupper och på så sätt även utnyttja sina orienteringskunskaper och samtidigt få in lite gymnastik i vår sekvensplan.

När vi fick vårt fenomen “ord och makt”, så tyckte vi att det verkade ganska svårt och vi funderade mycket på hur vi ska lyckas att inte göra ämnet för brett. Makt är relativt enkelt att jobba med, men ord är nästan för “lätt” om man tänker sig att allting egentligen är ord. Vi diskuterade även om att ord är makt och hur språk på äldre dagar också har visat vilken “makt” folk haft. På Sveaborg fanns det t.ex. en del som talade franska, som ansågs vara ett fint och kulturellt språk.

Under dagen har vi fått lära oss mera om fenomenbaserat lärande, som i början kändes relativt flummigt. Nu har vi ändå fått en bättre uppfattning om begreppet och hur vi kan gå tillväga i utvecklandet av vår sekvensplan. Dock känns ännu ord och makt som ett svårt ordpar att jobba fenomenbaserat med, men som tur har vi ännu tid att fundera, läsa vidare och förhoppningsvis komma med nya och ännu bättre idéer.

Med vårhälsningar,

Emelie C, Emma, Henrika, Mirjam och Sabina