Oppilaat kirjoittavat: Kuunnelkaa meitä

koululaiset9
Ria Holstein, Viikin norssi, 4 a:
Koulussa opetusharjoittelijoiden ensimmäiset tunnit ovat aina olleet oppilaille jännittäviä ja hermostuttavia. Koskaan ei tiedetä, millainen opetustyyli harjoittelijoilla on, tai millaisia tehtäviä he antavat.

Vaikka kaikki tunnit ovat yleensä olleet hauskoja, voi oppilaalle jäädä väärä kuva harjoittelijasta, esimerkiksi oppilaalle kieltämisen jälkeen. Silloin oppilas arvioi harjoittelijan tarkoituksen väärin. Harjoittelijat eivät aina tiedä, millainen olo oppilaalla on, tai onko oppilaalla hyvä tai paha mieli. Silloin harjoittelijat saattavat kieltää tai syyttää väärää oppilasta. Uuden harjoittelijan miellyttämiseksi, eivät kaikki oppilaat uskalla puolustaa itseään. Niissä tilanteissa saattaa harjoittelija olla kuuntelematta oppilaan mielipidettä.

Ensimmäiset tunnit eivät aina suju mutkattomasti, mutta jos kuuntelee oppilasta, saattaa olla “faneja” odottamassa luokan oven takana!
Ria Holstein, 4 A
Viikin norssi