Palmun alla: Kolmen kerroksen palkat

Aiemmin tänä keväänä Saudi-Arabian kuningas lahjoi yliopiston leivissä olevia saudeja ylimääräisellä kahden kuukauden palkalla. Eleellä juhlistettiin kuninkaan paluuta kotimaahan, kun hän oli käynyt hoidattamassa selkävaivojaan. Epäilemättä asia liittyi myös arabikevään rauhattomuuksiin, joiden ei haluttu leviävän tänne.

Avokätinen bonus jäi ulkomaalaisilta työntekijöiltä saamatta, mutta kateuteen ei ole syytä. Saudit saavat omassa yliopistossaan paljon huonompaa peruspalkkaa kuin tänne kovalla rahalla roudatut expatriaatit. Heitä vielä paljon alempana ovat ne yliopistoyhteisömme jäsenet, jotka tulevat tänne joka päivä myymään ruokaa, tyhjentämään roska-astioita tai nyppimään rikkaruohoja.

Apulaisprofessori ja entinen pankkiiri Mohamed A. Ramady kuvaa lehtikirjoituksessa tilannetta näin: ”On vaikeaa puhua Saudi-Arabian työmarkkinoista yhtenäisinä ja avoimina markkinoina, joissa työstä maksetaan tietty hinta. Sen sijaan maan työmarkkinoita kuvaa jakautuminen kansallisuuksiin. Ryhmien sisällä palkkataso määräytyy suhteessa työntekijöiden lähtömaan palkkatasoon.” Suomeksi sanottuna filippiiniläisen siivoojan tai sairaanhoitajan saa halvalla, amerikkalaisen tutkijan kalliilla.

Vuosi sitten eräs KAUSTin opiskelija kirjoitti blogissaan syrjinnästä, jota hän oli kokenut täällä kampuksella. Hän häpesi elää etuoikeutettua elämää, joka perustuu palvelijamassojen oikeuksien polkemiseen. Kirjoittaja oli osallistunut opiskelijoiden ja kuntosalityöntekijöiden viikoittaisiin koripallopeleihin, joista työnjohto yhtäkkiä raivostui. Pääosin Filippiineiltä ja Bangladeshista tulevien työläisten ei ollut sopivaa käyttää KAUSTin resursseja ja viettää vapaa-aikaa yhteisön ”oikeiden” jäsenten kanssa.

Tällainen avoimen rasistinen toiminta ja maiden välisten elintasoerojen hyödyntäminen on surullista, muttei enää kovin kaukana Suomestakaan. Elintasovaellus kehittyvistä maista esimerkiksi terveydenhuoltoalalle on alkanut, kirjoittaa Helsingin Sanomat. Lehti uutisoi lisäksi, että ulkomaalaiset tekevät Suomessa töitä selvästi kantaväestöä huonommin ehdoin.