Palmun alla: Kohtuullisen mittainen hame

Sain meiliä yliopistomme henkilöstöosastolta. Se alkoi varovasti ”monet meistä ovat Saudi-Arabiassa ensimmäistä kertaa”. O-ou, ajattelin.

Viestissä muistutettiin, millainen pukeutuminen ja käytös on kampuksella sopivaa. Paikalliskulttuuriin kuuluvien kaapujen lisäksi hyväksyttäviä ovat miehillä pitkät housut ja kaulukselliset paidat, naisilla puolestaan hihalliset yläosat, housut ja ”kohtuullisen mittaiset hameet”. Lyhyet, läpinäkyvät tai paljastavat vaatteet eivät käy laatuun.

Jo yli 35 asteeseen kivunneissa iltapäivän lämpötiloissa kieltämättä näkee monenlaista pukeutumista. Moni on varmasti tullessaan varautunut konservatiiviseen pukeutumiseen mutta löysännyt tyyliä huomatessaan, että muutkin tekevät niin. Nyt on kurinpalautuksen aika.

Omat kesäpaitani ovat jo vuosia olleet hihallisia ja hame ulottunut vähintään polveen – koska tällainen tyyli pukee minua. Kuntosalille olen täällä joskus laittanut hihattoman paidan, mutta voin varsin hyvin luopua siitä. Säännöissä ei siis ole mitään, minkä kanssa en voisi elää. Pukeutuminen on joka tapauksessa rennompaa kuin yliopistomuurien ulkopuolella, minne naisilla ei ole asiaa ilman nilkkaan ulottuvaa mustaa abayaa.

Hieman kriittisemmin nielen muistutuksen, että julkisista hellyydenosoituksista tulee pidättäytyä. Kampuksen hätänumeroon tulee kuulemma paljon soittoja pareista, jotka pitävät toisiaan kädestä. Höh, pidellään sitten kädestä vain kotisohvalla.

Turun Sanomat: Sudan ja Saudi-Arabia valvovat tiukimmin naisten vaatteita