Kategoriat
Viikkoharjoitus

Episode V: The QGIS Strikes Back

Kurssikerran aiheena oli siis pitkälti itsenäistyöskentely ja QGIS:in perusominaisuuksien kertausta ja lisää itsenäistä työskentelyä.

Bufferointia harjoiteltiin ensin johdettujen esimerkkien avulla Pornaisten alueella ja toiminnon käyttämiseen ja variaatioihin tuli hyvä perustatsi. Pornaisten alueelta laskettiin myös esimerkiksi teiden pituuksia, joka oli sekin hyvin simppeliä.

He is as clumsy as he is stupid

Seuraavaksi siis oli vuorossa itsenäistehtäviä. Koostin itsenäistehtävien vastauksista taulukon, joka on tässä. Itsenäistehtävien tekeminen ei tuottanut minulle oikeastaan yhtään päänvaivaa. Suurin ongelma minulle oli tehtävien väärinlukeminen, joka johti useampaankin kertaan kohdan uudelleentekemiseen. Tämä kuitenkin oli hyvää harjoitusta ja niitä tärkeitä toistoja. Nyt omasta mielestäni ainakin tuntuu siltä, että perustoimintojen käyttö tulee apteekin hyllyltä ja tekeminen on siten paljon vaivattomampaa kuin edeltävillä kerroilla. Toisaalta joissakin kohdissa täytyi hetkiksi pysähtyä miettimään sitä, miten jokin asia kuuluisi tehdä. Yksi näistä kohdista oli lentomelun arviointi Tikkurilan suunnasta kiitotielle 33. Toteutin kyseisen kohdan käyttämällä ensin mittaustyökalua 7 km arvioimiseen, sitten piirtämällä viivan ja lopulta bufferoimalla viivan kuvan 1 osoittamalla tavalla.

Kuva 1. Kiitotien 33 bufferi 7 km x 1 km Tikkurilan suuntaan

Do. Or do not. There is no try

Itsenäistehtävää 4. tehdessäni törmäsin ongelmaan, joka kuulemani mukaan olleen monelle ongelma. Muutama pisteaineisto ei sisältänyt oikeanlaista dataa, joten ne piti sulkea pois aineistosta. Error viestin googlaus nopeasti kertoi ratkaisun, miten ongelman sai ratkaistua myös tulevaisuuden varalle. Ilarin blogissa on myös mainio ohje, miten tämän errorin saa ratkaistua!

Uima-altaiden määrän visualisointi pylväinä ja numeroina on ainakin omassa tuotoksessani visuaalinen painajainen (kuva 2). Histogrammin ja numeron yhdistelmä on kökkö, koska arvot ovat asuinalueiden välillä ties missä kohdissa. Suuri ongelma tässä on se, että asuinalue polygonit eivät rajaa pois vesialueita. Siis jos histogrammin sijainniksi valitsee polygonin keskustan, saattaa se olla veden päällä, joka ei ole kauhean kuvaavaa. Lukuarvojen kanssa pelleily oli myös hiukan hankalaa, koska nekin ovat siellä sun täällä ja pitkin poikin, joissain tilanteissa jopa eivät ole ollenkaan. En tiedä onko olemassa jokin ominaisuus, joka antaisi hiirellä liikutella pylväitä ja ankkuroida niitä paikalleen, mutta sellainen olisi taatusti joissakin tilanteissa hyödyllinen.

Kuva 2. Uima-altaiden määrä esitettynä pylväiden ja lukumäärien avulla.

No, I am your father

Niin kuin Arttu luennolla totesi, oli tämä kurssikerta varsin antoisa, koska pääsi itse tekemään hyviä oivalluksia ja kokeilemaan ensikertaa kunnolla siipiä. En nyt jaksa listata kaikkia työkaluja, joita osaan jo käyttää, mutta olen QGIS:in kanssa ainakin omasta mielestäni aika sinut jo, ja tarvittaessa omatoiminen tutkiminen ja oppiminen onnistuu. Keskeisimpiä työkaluja on ehdottomasti olleet join attributes by location ja join attributes by location (summary), valintatyökalut, field calculator, merge, measure, buffer, add geometry attributes ja monet muut toiminnot. Myös statistics välilehti on osoittautunut varsin hyödylliseksi.

Lisäksi myös itse olen prehtynyt 3d visualisoinnin mahdollistavaan qgis2threejs -plugininiin, joka on tosi cool, kannattaa koittaa nopee.

Lähteet

Leino I. (viitattu 23.2.2021) Viides kurssikerta –https://blogs.helsinki.fi/ilarilei/2021/02/19/viides-kurssikerta/

Yksi vastaus aiheeseen “Episode V: The QGIS Strikes Back”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *