Vertaismentorointi

Kaipaisitko uusia ajatuksia tai tukea opetukseen? Oletko äskettäin aloittanut uuden opetustyön? verme

Nyt sinulla on mahdollisuus osallistua Helsingin yliopiston opettajien vertaismentorointiin. Vertaismentorointia tehdään Opettajien akatemian pilottihankkeessa osana valtakunnallista Verme-verkostoa. Vertaismentorointi on tarkoitettu paitsi uusille ja tauon jälkeen työhön palaaville opettajille, myös kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneet jakamaan osaamista ja oppimaan yhdessä.

Vertaismentorointi perustuu ajatukseen, että kaikki opetus- ja kasvatustyössä voivat oppia toisiltaan. Mielekäs oppiminen perustuu omakohtaiseen kokemukseen, aitojen kysymysten ja ongelmien ratkaisemiseen. Siksi vertaismentorointiryhmissä ei edetä valmiiksi mietittyjen tietopakettien pohjalta, vaan ryhmä tekee itselleen suunnitelman, jonka avulla se hakee ratkaisuja koettuihin työn pulmiin tai tärkeiksi katsomiinsa kysymyksiin.

Opettajien vertaismentoroinissa työskennellään pienryhmässä, joissa on noin 4–8 henkilöä. Ryhmä kokoontuu noin 6–8 kertaa lukuvuodessa 1,5–3 h kerrallaan. Ryhmässä jaetaan kokemusta ja osaamista, mutta myös työssä koettuja haasteita. Ryhmässä on vetäjä, joka auttaa ryhmää toimimaan. Tässä pilottihankkeessa ryhmänvetäjänä toimii yliopistonlehtori Sari Timonen maatalous-metsätieteellisestä tiedekunnasta. Aluekoordinaattori on yliopistonlehtori Riitta Jyrhämä käyttäytymistieteellisestä tiedekunnasta.

Hae vertaismentoroinnin Viikin ryhmään 15.9 mennessä e-lomakkeella.

Lisätietoja: sari.timonen@helsinki.fi

Lisätietoja valtakunnallisesta ohjelmasta.