Yliopistopedagogiikkaa keväällä 2015

Yliopistopedagogiikka: Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi (5 op) -kurssi on tarkoitettu yliopiston opetus- ja tutkimushenkilökunnalle sekä jatko-opiskelijoille. Kurssille voidaan ottaa yhteensä 20 opiskelijaa. Jos opiskelijoita joudutaan karsimaan, Viikin neljällä tiedekunnalla (biotieteellinen, maatalous-metsätieteellinen, farmasia ja eläinlääketieteellinen) on kullakin 5 hengen kiintiö. Opiskelijavalintaan vaikuttaa hakijan opetuksen määrä sekä kurssin tärkeys ja tarpeellisuus hakijalle. Ilmoittautuessa pyydämme täyttämään lyhyet perustelut.

Kurssilla opiskelija saa valmiuksia suunnitella ja toteuttaa opetustaan linjakkaan opetuksen periaatteen mukaisesti eli niin että opetuksen tavoitteet, sisällöt, menetelmät ja arviointi  muodostavat yhtenäisen ja johdonmukaisen, oppimista tukevan  kokonaisuuden.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

• tunnistaa ja selittää opetukseen ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
  • suunnitella opintojakson linjakkaan opetuksen periaatteiden mukaisesti
  • kyseenalaistaa valmiiden opintojaksojen opetus- ja arviointimenetelmät sekä
  • kehittää omaa opetustaan reflektoiden omaa toimintaansa opettajana.

Kurssi sisältää seuraavat lähiopetuskerrat:  20.1., 24.2., 4.3., 17.3., 8.4., 28.4. Kurssi sisältää itsenäistä työskentelyä sekä lähiopetuskertoihin integroitua ryhmässä työskentelyä. Kurssiin kuuluu mm ennakkotehtävä, opetussuunnittelutehtävä ja opetusnäyte (5 op = 130 h).

Kurssin vastuuhenkilönä toimii Farmasian tiedekunnan pedagoginen yliopistonlehtori Nina Katajavuori, mukana myös muita Viikin kampuksen pedagogisia yliopistonlehtoreita.

Ilmoittautuminen 6.10.- 21.11.2014 Henkassa. Valitse vasemmalta “Koulutusohjelma” ja löydä kurssi alasvetovalikoista esim. aihealueen (Yliopistopedagogiikka) tai järjestävän organisaation (Viikin opetuksen tukipalvelut) mukaan.

Jos et ole työsuhteessa Helsingin yliopistoon: Ilmoittaudu henkilöstökoulutuksen ulkoisten sivujen kautta. Siirry kurssin alkukuukauden (Tammikuu) kohdalle: “>>” -näppäimellä tai valitse pudotusvalikosta “Tammikuu” ja kirjoita sen perään pienempään tekstikenttään “2015” ja klikkaa “Siirry”. Valitse kurssi listasta. Huom! Ensimmäistä kertaa kirjautuessasi sivuille tulee rekisteröityä ennen kurssille ilmoittautumista. Henkilöstöosasto lähettää ilmoituksen, kun rekisteröinti on hyväksytty, jonka jälkeen pääset ilmoittautumaan.