Bio- ja ympäristötieteiden opetusnäytteitä syksyllä

Bio- ja ympäristötieteellisen tiedekunnan opetustaitotoimikunta järjestää noin kuukausittain kaksi opetusnäytetilaisuutta: yhden laboratoriotieteiden alalla ja toisen ekolgian ja ympäristötieteiden alalta. Tilaisuuksissa dosentuuria hakeneet osoittavat dosentilta vaadittavan hyvän opetustaidon opetusnäytteellään.Tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja niihin toivotaan myös osallistujia opetustaitotoimikunnan ulkopuolelta.

Tieteellisen sisällön lisäksi opetusnäytteet ovat mielenkiintoinen tilaisuus seurata muiden opetusta sekä valmistautua mahdolliseen omaan opetusnäytteeseen. Opetustaitotoimikunta arvioi opetusnäytteen tiedekunnan hyväksymien kriteerien mukaisesti. Samoja kriteereitä käytetään tiedekunnan kaikissa opetustaidon arvioinneissa.

Opetusnäytteiden aikataulu täydentyy sitä mukaan, kun dosentuuria hakeneet varaavat aikoja ja ilmoittavat opetusnäytteensä ajan. Syyskuussa opetusnäytteitä annetaan seuraavasti:

Laboratoriotieteet, perjantai 13.9.2013, Biokeskus 2, seminaarihuone 3041

  • 9.15-9.45 Annakaisa Herrala: Syövän biomerkkiaineet
  • 10.00-10.30 Laura Ahtiainen: Elävän kudoksen solutason kuvantaminen
  • 10.45-11.15 Taru Meri: Vektorivälitteiset infektiot: borrelioosi

Ekologia ja ympäristötieteet, maanantai 16.9.2013, Biokeskus 3, seminaarihuone 1401

  • 12.15-12.45 Nina Laurenne: Aihe ilmoitetaan myöhemmin
  • 13.00-13.30 Juha Niemistö: Sedimentin redox-potentiaali ja fosforin kierto
  • 13.45-14.15 Marjo Saastamoinen: Phenotypic plasticity

Opetustaitotoimikunnan puolesta: tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Työpaja syksyn Moodle-kurssien valmisteluun 2.9.

SAMSUNG

Moodle workshop: Rakenna omaa kurssialuettasi. Maanantaina 2.9. alkaen klo 13.15
Infokeskuksen pohjakerroksen atk-luokassa 170. Aikaa työpajalle on varattu klo 16 saakka.

Jos Moodle on sinulle jo tuttu, mutta kurssialueen valmisteleminen opetukseen tuntuu hankalalta, edellisestä Moodle-kurssista on kulunut aikaa tai olet epävarma jonkin asian toteutuksesta, tule ohjattuun Moodle-työpajaan. Työpajassa käymme yhdessä läpi Moodlen toiminnallisuuksia osallistujien toiveiden mukaan ja rakennamme osallistujien kurssialueita.

Työpaja on tarkoitettu Viikin tiedekuntien opettajille, jotka ovat käyneet Moodle tutuksi -kurssin tai omaavat vastaavat tiedot ja heillä on alkamassa kurssi, jolla hyödynnetään Moodlea. Uusien verkko-opettajien kannattaa ensimmäiseksi käydä Moodle tutuksi -kurssi tai Moodlen perusteet.

Ohjaajina Outi Valkama, mmtdk ja Kristian Lindqvist, eltdk Viikin verkko-opetuksen tukihenkilöt.

Ilmoittautuminen HENKASSA http://www.helsinki.fi/henkilostokoulutuskalenteri tai sähköpostitse ohjaajille.  Työpajaan otetaan enintään 12 osallistujaa, jotta jokaiselle jäisi mahdollisuus saada myös yksilöllistä ohjausta oman kurssinsa rakentamiseen liittyen. Ilmoittautuminen päättyy 28.8. klo 16.

Plagiaatintunnistusjärjestelmäkoulutus 26.8.

Plagiaatintunnistusjärjestelmän käyttäjäkoulutus Viikissä maanantaina 26.8. klo 10.15-12

Helsingin yliopisto on hankkinut käyttöönsä Urkund plagiaatintunnistusjärjestelmän. Rehtorin päätöksellä 11/2013 kaikki Helsingin yliopiston pro gradu -tutkielmat tarkistetaan viimeistään 1.8.2014 alkaen järjestelmässä. Tämän lisäksi tiedekunnat voivat tehdä omia päätöksiä siitä, miten järjestelmää tullaan käyttämään omassa tiedekunnassa. Ja opettajat voivat käyttää järjestelmää omilla kursseillaan ja opinnäytetöiden ohjauksen tukena.

Koulutuksen sisältö:

  • Plagioinnin tunnistaminen Helsingin yliopistossa &  käyttösäännöt
  • Oma Urkund tunnus
  • Miten käytän Urkundia omassa opetuksessani?
  • Urkund tarkistusraportin analysointi

Paikka Infokeskuksen atk-luokka 138 (Viikinkaari 11). Kouluttajana verkkopedagogiikan asiantuntija Pauliina Kupila, Opetusteknologiakeskus

Tarkemmat tiedot sekä ilmoittautuminen Henkassa (kirjaudu sisään omilla tunnuksillasi)

Lisätietoa Plagiaatintunnistuksesta Helsingin yliopistossa löytyy sivuilta
http://ok.helsinki.fi/plagiaatintunnistus ja
https://blogs.helsinki.fi/alakopsaa

Arviointikäytännöistä

Alustin bio- ja ympäristötieteellisen tiedekunnan opintoasiaintoimikunnan toukokuun kokouksessa aiheesta Arviointikäytäntöjen kehittämisen ajankohtaisia asioita, keskusteluasia. Koska aihe koskee muitakin tiedekuntia ja koska toivon aiheen kiinnostavan muitakin, kirjoitan kokousmateriaalien sekaan hautautuvan muistion sijaan alustuksestani blogimerkinnän.

Tiedekunnan vallitsevista arviointikäytännöistä ei ole kattavaa kuvaa, mutta kovin kaukana ei liene oletus siitä, että vallalla on on paperinen lopputentti. Oletustani tukee tuore kampuksen mikrobiologian opettajien arviointikäytäntöjä koskeva tutkimus (Halinen et al., 2013). Tutkimus tunnisti kolme tasoa, miten opettajat suhtautuvat arviointiin. Yleisimmällä tasolla arviointi keskittyi sisältöön ja sen tavoitteena oli erotella opiskelijat arvosanoilla.

En väitä, että paperinen lopputentti olisi huono tai väärä arviointiratkaisu, mutta sillä on heikkoutensa, jotka on hyvä tiedostaa. Kurssin lopuksi järjestettävä tentti (eli pedagogien kielellä summatiivinen arviointi) yleensä mittaa opiskelijoiden suoritusta sen sijaan, että toimisi myös oppimistilanteena. Kurssin alussa (diagnostinen) tai kuluessa (formatiivinen) arviointi puolestaan antaa paremmat mahdollisuudet tukea opiskelijoiden oppimista. Ne myös antavat opettajalle palautetta ja tietoa opiskelijoiden osaamisesta kurssin aikana.

Vertaisarviointi on hyväksi havaittu arviointitapa. Sen lisäksi että opiskelijat oppivat lukemalla ja arvostelemalla toistensa tenttivastauksia tai harjoitustöitä, vähentää vertaisarviointi opettajan arviointityötä. Esimerkiksi perinnöllisyystieteen Geenitekniikka-opintojaksolla arviointi on totetutettu siten, että opiskelijat arvioivat kahden muun opiskelijan tentit: opiskelija näkee oman vastauksensa lisäksi kaksi muuta tapaa vastata tenttiin, joutuu miettimään vastauksia suhteessa arviointikriteereihin ja saa palautteen tentistä sekä arviointitilaisuudessa suullisesti opettajalta että kirjallisesti hänen tenttinsä arvioneelta kahdelta muulta opiskelijalta. Vastaavanlaisen vaihteistetun vertaisarvioinnin voi halutessaan toteuttaa anonyymisti tai nimillä myös Moodlen työpajana.

Diagnostisten esi- tai välitehtävien vahvuutena on, että ne tutustuttavat opiskelijat opiskeltavaan aiheeseen ja tekevät oman osaamisen tason opiskelijoille näkyväksi. Esimerkiksi LUMA Sanomat kertoo Turun yliopistossa toteutetusta fysiikan kurssista, jolle lisättyjen luentokohtaisten ennakkotehtävien seuraksena opiskelijoiden laskuharjoitusaktiivisuus nousi aiemmista vuosista ja opiskelijat kokivat opintojakson selkeästi helpommaksi kuin aiempina vuosina.

Joskus opiskeltava asia vaatii listojen opettelemista ja kysymyksille on olemassa vain yksi oikea vastaus. Tällöin opettajan arviointityö kannattaa siirtää tietokoneen tehtäväksi. Moodlen tenttityökalulla voi rakentaa tenttejä tai testejä, jotka oikeiden ja väärien vastauksien lisäksi antavat palautetta annetuista vastauksista. Kaikille uusille opiskelijoille pakollinen TVT-ajokortti suoritetaan Moodlessa itsenäisesti tehtävillä lähtötasotesteillä ja valvotulla näyttökokeella. Myös kasvibiologian Kasvituntemus I -opintojaksolla on käytössä lajintunnistustestit ja -tentti ja biotieteiden laitoksen Biotieteiden perusteet I -opintojaksolle on tulossa lukion biologiaan pohjautuvia esitehtäviä.

Lopputentinkin voi toteuttaa tietokoneen avulla. Yksinkertaistaen tähän on kaksi ratkaisua: (koti)verkkotentti ja tenttiakvaario. Valtiotieteellisessä tiedekunnassa on jo jonkun aikaa tiettyjä tenttejä voinut suorittaa pelkästään verkkotenttinä. Tentit ovat samaan aikaan kuin perinteiset luentosalitentit, mutta ne suoritetaan Moodlessa. Koska tenttiä ei valvota, on tenttikysymysten oltava soveltavia eikä suoraan tenttimateriaalista löydettävissä. Tenttiakvaariossa opiskelija suorittaa tentin kameravalvotussa tilassa haluamanaan aikana ja se tuokin enemmän ajallista joustavuutta tenttimiseen. Vanhentuneen tenttijärjestelmäohjelmiston uudistamista ja tenttitilojen lisäämistä selvitetään parhaillaan.

Ajan puutteen vuoksi kokouksessa ei ehtinyt syntyä vilkasta keskustelua arviointikäytännöistä. Se kuitenkin tuli selväksi, ettei paperinen lopputentti suinkaan ole ainoa tiedekunnassa käytettävä arviointimentelmä. Arviointikäytäntöjään pohtiville ja kehittäville opettajille on tarjolla yliopistopedagogiikan perusopintoihin kuuluva opintojakso YP4 Oppimisen arviointi ja laatu. Pedagogista tukea voi pyytää myös oman tiedekuntansa pedagogiselta yliopistonlehtorilta tai verkko-opetuksen suunnitelijalta. Mitä muita foorumeita arviontikäytännöistä puhumiseen on tai pitäisi olla?

 

Mainittuun artikkeliin ei valitettavasti ole lukuoikeutta Nellin kautta. Jos artikkeli kiinnostaa, sitä voi pyytää luettavakseen kirjoittajilta.

Halinen, K., Ruohoniemi, M., Katajavuori, N. & Virtanen, V. (2013). Life science teachers’ discourse on assessment: a valuable insight into the variable conceptions of assessment in higher education. Journal of Biological Education. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00219266.2013.799082.

YP5 Oman opetuksen kehittäminen ja opetusharjoittelu

YP5 Oman opetuksen kehittäminen ja opetusharjoittelu Viikin kampuksella

AIKA syksy 2013. Lähipäivät: 27.9.klo 9 – 16, 14.10. klo 9 – 15 (osa ryhmätyötä), 5.11. klo 9 – 15 (osa ryhmätyötä) ja 25.11. klo 9 – 16.

LAAJUUS 5 op

TAVOITE
Osallistujan pedagoginen ajattelu kehittyy oman toiminnan arvioinnin, hänen saamansa palautteen sekä ryhmätyöskentelyn kautta. Hän osaa antaa rakentavaa palautetta opetuksesta ja osaa kehittää omaa opetustaan saamansa palautteen perusteella. Osallistuja kykenee analysoimaan omia opetuskäytäntöjään yliopistopedagogisen tutkimustiedon valossa sekä osaa soveltaa kyseistä tietoa opetuksen kehittämiseen.

TOTEUTUS JA TYÖTAVAT
Kurssilla osallistutaan opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja verkko-oppimisympäristössä tapahtuvaan opiskeluun.

1. Kurssin aikana suoritetaan opetusharjoittelu, joka edellyttää omaa opetusta sl 2013 aikana. Opetusharjoittelussa havainnoidaan muiden osallistujien opetusta ja saadaan vertaispalautetta omasta opetuksesta. Opetusharjoittelusta kirjoitetaan raportti.

2. Ryhmätyönä työstettävä opetuksen kehittämistehtävä, jossa valitaan jokin opetus-­ tai ohjaustyön osa-­‐alue
kehittämisen kohteeksi ja perehdytään aihetta koskevaan tutkimuskirjallisuuteen sekä kirjoitetaan raportti ryhmätyönä.

OPPIMATERIAALI & KIRJALLISUUS Kirjallisuudesta sovitaan kurssilla.

ARVOSTELUASTEIKKO 0–5 (40% opetusharjoitteluraportti, 60% ryhmätyö)

HAKEMINEN
Hakeminen e-­lomakkeella 7.6.2013 mennessä.
Kurssi on tarkoitettu Viikin kampuksen opettajille, osallistuminen edellyttää omaa opetusta syksyn aikana. Kurssille otetaan enintään 25 osallistujaa. Ennen ensimmäistä tapaamista tehdään ennakkotehtävä.

Lisätiedot: vastuuopettaja Hanni Muukkonen, pedagoginen yliopistonlehtori,
Maatalous-­metsätieteellinen tiedekunta hanni.muukkonen (a) helsinki.fi