Arviointikoulutus – Tentit kuntoon! Miten arvioin oppimista?

Tervetuloa keväällä 2011 Viikin kampuksella oppimisen arvioinnin koulutukseen!

Koulutuksen tavoitteena on auttaa opettajaa kehittämään arviointimenetelmiään ja arviointikriteerejään sekä perustelemaan arviointiin liittyviä valintojaan.

Koulutus koostuu kaikkiin VIKLO-kahviloihin osallistumisesta, viidestä kahden-neljän tunnin mittaisesta lähitapaamisesta, pienryhmätyöskentelystä sekä omanopetuksen kehittämistehtävästä, joka liittyy oppimisen arviointiin. Koulutuksen laajuus on 5 op/130 h

VIKLO-kahviloiden ajankohdat

VIKLO – opettajakahvilat – Teemana oppimisen arviointi
(Kahvilat ovat avoinna kaikille oppimisen arvioinnista kiinnostuneille.)

VIKLO 1: 3.2.2011 klo 14-16, Infotalo, Sali 4
Aihe: Opetuksen linjakkuus ja oppimisen arviointi

VIKLO 2: 11.3.2011 klo 14-16, Infotalo, Sali 3
Aihe: Erilaiset arvioinnin muodot

VIKLO 3: 6.4.2011 klo 14-16, B-talo, luentosali B6
Aihe: Palaute opetuksen tukena

Koulutusajankohdat VIKLO-kahviloiden lisäksi

3.2.2011 klo 12-14
10.2.2011 klo 12-15
11.3.2011 klo 12-14
6.4.2011 klo 12-14
29.4.2011 klo 12-16

Koulutuksessa opettajina pedagogiset yliopistonlehtorit Nina Katajavuori ja Viivi Virtanen sekä yliopistotutkija Liisa Postareff ja opintopsykologi Juha Nieminen.

Ilmoittautuminen on alkanut! Ilmoittautuminen koulutukseen 20.1.2011 mennessä ALMAn Henkilöstön kehittäminen ja koulutus -kanavan
koulutuskalenterin kautta (suora osoite: https://alma.helsinki.fi/doclink/105727).

Ilmoittautuneet tekevät lyhyen 1-2 sivun ennakkotehtävän, josta lähetetään tarkempi ohjeistus ilmoittautumisajan päätyttyä.

Ystävällisin terveisin,
Nina Katajavuori

E-lomake tutuksi opettajille 1/2: lomakkeen rakentaminen

E-lomake tutuksi opettajille 1/2 -kurssilla keskiviikkoaamupäivänä 2.3.2011 keskitytään E-lomakkeen perusteisiin.

E-lomake on Helsingin yliopistolaisen käytössä oleva työkalu verkkolomakkeiden tekemiseen. Lomakkeilla voi kerätä kätevästi esimerkiksi ilmoittautumisia, palautetta, tutkimusaineistoa, ennakkotietoja tai liitetiedostoja.

Aika ja paikka: 2.3.2011 klo 9.15 – 12.00, Infokeskus Koronan atk-luokka 138 (Viikinkaari 11, pohjakerros)
Kouluttaja: verkkopedagogiikan asiantuntija Ulla Lehtonen, Opetusteknologiakeskus

Koulutus on sunnattu ensisijaisesti viikkiläiselle opetushenkilöstölle, mutta paikkojen riittäessä kurssille voidaan ottaa myös muuta henkilökuntaa. Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistujat osaavat rakentaa itsenäisesti lomakkeita, julkaista niitä ja tarkastella lomakkeen vastauksia. Osallistujat tutustuvat E-lomakkeen käyttöliittymään sekä rakentavat oman verkkolomakkeen, muokkaavat sen asetuksia ja julkaisevat sen. Kurssilla käydään läpi verkkolomakkeen teko vaihe vaiheelta, joten aiempaa kokemusta E-lomakkeesta ei edellytetä.

Ilmoittautuminen 22.2.2011 mennessä Henkka-koulutuskalenterin kautta.

Moodle-työpaja 21.1.2011

Moodle-työpaja Viikissä 21.1.2011 klo 9.15 – 11.45

Jos Moodle on sinulle jo tuttu, mutta kurssialueen kehittäminen omin neuvoin tuntuu työläältä tai hankalalta, tai olet epävarma jonkin asian toteutuksesta, tule ohjattuun Moodle-työpajaan. Työpajassa käymme yhdessä läpi Moodlen toiminnallisuuksia osallistujien toiveiden mukaan ja rakennamme osallistujien kurssialueita. Vetäjänä Outi Valkama, mmtdk.

Työpaja on suunnattu Viikin tiedekuntien opettajille, joilla on Moodle tutuksi -kurssin suoritus tai vastaavat tiedot sekä alkamassa kurssi, jolla hyödynnetään Moodlea. Uusien verkko-opettajien kannattaa ensimmäiseksi käydä Moodle tutuksi -kurssi tai Moodlen perusteet.

Kerro ilmoittautuessasi toiveista ja tarpeistasi, jotta pystymme huomoioimaan ne työpajan suunnittelussa. Työpajaan otetaan enintään 10 osallistujaa, jotta jokaiselle jäisi mahdollisuus saada myös yksilöllistä ohjausta oman kurssinsa rakentamiseen liittyen.  Paikka Infokeskus Koronan (Viikinkaari 11) pohjakerroksen atk-luokka 170.

Ilmoittautuminen viimeistään sunnuntaina 16.1.2011 verkkolomakkeella https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/24288/lomake.html. Osallistumistiedot lisätään myös yliopiston koulutustietokanta (Henkkaan).

Adobe Connect -intro

Verkkokokousjärjestelmä Adobe Connectin introssa tiistaina 1.2. klo 14.00 – 15.00 esitellään järjestelmän peruskäyttöä ja käyttöönottoon liittyviä asioita.

Tunnin aikana käydään läpi:

  • kokoushuoneeseen kirjautuminen
  • ääniasetusten tarkistaminen ja kameran käynnistäminen
  • verkkoseminaareihin osallistuminen
  • materiaalien esittäminen ja mikrofonin käyttö
  • oman kokoushuoneen perustaminen

Aika ja paikka: 1.2.2011 klo 14.00 – 15.00. Viikin videoneuvottelutilassa DK 131, Metsätieteiden talon laitekeskussiivessä (Latokartanonkaari 7).
Intron vetäjinä Sanna Rajala (tietotekniikkapalvelut) ja Outi Valkama (mmtdk)

Ilmoittautuminen 25.1.2011 mennessä ALMAn Henkilöstön kehittäminen ja koulutus -kanavan koulutuskalenterin kautta tai sähköpostilla outi.valkama (at) helsinki.fi. (Myös sähköpostitse ilmoittautuneet lisätään koulutusjärjestelmään, jolloin tiedot osallistumisesta löytyvät kunkin koulutustiedoista.)

Kuvankäsittelyn peruskurssi 25.11.2010

Kuvankäsitelyn peruskurssi Viikissä 25.11. klo 8.30 – 11.30

Viikinkaari 11, Infokeskus Korona, atk-luokka 170. Ensisijaisesti Viikin kampuksen opetus- tutkimus- ja hallintohenkilökunnalle. Kurssille mahtuu 16 ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Kouluttaja Ulla Lehtonen, bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta (ulla.m.lehtonen(at)helsinki.fi).

Kurssin tavoitteena on saada perustiedot digitaalisesta kuvankäsittelystä. Tavoitteena on, että kurssin jälkeen osallistuja ymmärtää digitaalisen kuvankäsittelyn perusteet ja pystyy tekemään yksinkertaisia kuvan korjailuja. Kurssilla käytetään Paint Shop Pro X -ohjelmaa.

Kuvankäsittelykoulutuksen diat