Moodlen tentti-koulutus 10.12.

Viikin opetushenkilökunnalle suunnattu koulutus torstaina 10.12.2015 klo 14 – 16, paikkana EE-talon oppimiskeskuksen luokka B239 (2. krs).

Moodlen tentti-aktiviteetilla voit luoda opiskelijalle erilaisia tehtäviä perinteisestä esseekysymystentistä monipuoliseen, kysymyspankista arvotuista erityyppisistä kysymyksistä muodostuvaan, automaattisesti arvioituun tenttiin. Tenttejä voi hyödyntää opetuksessa esimerkiksi lähtötasotesteinä, välitentteinä, itsearviointitesteinä kertaamisen tueksi, kotitentteinä tai luokassa tehtävinä tentteinä.

Tentti-koulutuksessa käydään läpi:

  • kysymyspankin rakentaminen Moodleen
  • Moodlen kysymystyypit ja niiden mahdollisuudet/rajoitukset
  • tentin luominen kysymyspankin pohjalta
  • tentin asetukset ja pisteyttäminen

Ilmoittaudu ma 07.12. mennessä e-lomakkeella:
Kurssi täynnä!

Tervetuloa!

Teaching in Life Sciences-lehdellä omat verkkosivut

Teaching in Life Sciences -lehti on kokoelma opettajien ja tutkijoiden työpapereita elämäntieteiden alalta. Lehden tavoitteena on tukea oppineisuutta opetuksessa ja oppimisen tukemisessa. Toimitetut artikkelit ovat pienimuotoisia tutkimuksia, tapausesimerkkejä ja keskustelupuheenvuoroja, joita on kirjoitettu muun muassa yliopistopedagogiikan koulutuksissa ja osana opetuksen tutkimus- ja kehittämistehtäviä yliopistossa. Hyväksytyt artikkelit julkaistaan digilehtenä.

Teaching in Life Sciences -verkkojulkaisulla on oma sivustonsa osoitteessa https://blogs.helsinki.fi/teaching-in-life-sciences/. Sivustolta löytyy myös Viikin opettajien tukiblogin alla julkaistu ensimmäinen numero ja tietenkin jatkossa tulevat numerot.

Aktivoivat työkalut: Flinga ja Presemo

Viikin opetushenkilökunnalle suunnattu koulutus ke 28.10. klo 14-16, paikkana EE-talon oppimiskeskuksen luokka B239 (2. krs).

Tule tutustumaan Presemoon ja Flingaan, selaimella käytettäviin palveluihin, jotka sopivat opiskelijoiden aktivointiin luennoilla tai niiden ulkopuolella, suurillakin opiskelijaryhmillä.

Presemon avulla toteutat esimerkiksi kyselyjä, äänestyksiä ja keskusteluja. Lisätietoa Presemosta täällä: http://presemo.com/ ja opastusta käyttöönottoon täällä: https://wiki.helsinki.fi/display/presemo/Ohjeet

Flinga on jaettu valkotaulu, jolla voi yhdessä ja samanaikaisesti tehdä vaikkapa käsitekarttoja, esityksiä, sekä kerätä ja lajitella ideoita. Lisätietoja Flingan esittely- ja ohjevideosta ja pikaohjeesta. Oman Flingan voi luoda täällä https://hy.flinga.fi/

Jos mahdollista, ota mukaan oma masiina (kannettava, älypuhelin) jolla pääset internetiin, niin pääset kokeilemaan työkaluja eri laitteilla ja samanaikaisesti ohjaajan ja osallistujan roolissa.

Ilmoittaudu täällä: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/64418/lomake.html

Järjestää Viikin verkko-opetuksen tukihenkilöt

Tervetuloa!

A training session on Presemo and Flinga for teachers in Finnish  28th October at 14-16.00, EE-building Viikki, class B239 (2nd floor).

Flinga is a shared whiteboard, where students and teachers can post content  simultaneously in order to create for example mindmaps or presentations or collect and rearrange ideas. More information about Flinga. To create your own Flinga, go to: https://hy.flinga.fi/

Presemo is a browser-based participation tool, which provides a way to activate students for example on mass lectures with questions, polls and discussions. Presemo fits well for activation during teaching even with large groups of students. More information on Presemo. To set up your own Presemo space, go to: http://presemo.helsinki.fi/new (max 2 spaces/person).

If you want more information on Flinga or Presemo, please contact your faculty’s e-learning support.

YP5 Oman opetuksen kehittäminen ja opetusharjoittelu (5 op) Viikissä

Yliopistopedagogiikan kurssi YP5 Oman opetuksen kehittäminen ja opetusharjoittelu (5 op) järjestetään Viikin kampuksella alkaen lokakuussa 2015 ja päättyen huhtikuussa 2016.

Esitteessä tarkemmat tiedot hakemisesta, kurssin aikatauluista ja tehtävistä. Huomaathan että lähipäiviin osallistuminen on edellytys kurssin suorittamiselle. Kurssille valituille lähetetään lisätietoa elokuun loppuun mennessä.

Edellisen kurssin ryhmätöiden tuotoksia on julkaistu “Teaching in Life Sciences: Current practices and development” -verkkojulkaisussa.

Interested in studying University Pedagogy?

There are two courses available next autumn in Viikki Campus, mainly for PhD students but also for academic staff in general. You can register into one of the courses through WebOodi from June till 15th August 2015 (or through Henkka in if you are staff). So, take either:

1) University Pedagogy 2 credits. Lecturing for learning

The difference between a lecture and a scientific presentation, including pre-assignment with readings, one full contact day 17.9.2015, and individual and collaborative peer-learning. 2 credits course equals ca. 60 hours of studying. Max 70 students. (Code in WebOodi 570047).

2) University Pedagogy 5 credits. Curriculum design and assessment of learning and teaching (UP2)

Includes pre-assignment with readings, five full contact days 17th September, 8th and 26th October, 12th November, and 3rd December, individual and collaborative peer-learning, assignments. 5 credits course equals ca. 130 hours of studying. Max 25 students. (Code in WebOodi 570045).

Teacher to contact: Viivi Virtanen Senior lecturer in University Pedagogy, The Faculty of Biological and Environmental Sciences.